3 pomalé auta nebo také brzdy provozu na našich silnicích (2. Část)

Vítejte u druhého článku, ve kterém se opět jako v tom předešlém podíváme na 3 pomalé vozy, které potkáváme na našich silnicích téměř každý jeden den. Pro vás, kteří jste nečetli předcházející část článku upřesníme, že když mluvíme o pomalých autech, myslíme tím auta, jejichž výkon je více než nedostačující a každé předjíždění vyžaduje pořádný kus odvahy a také rozvahy.

Pokud byste totiž s takovým automobilem začali předjíždět a správně neodhadli vzdálenost oproti jedoucího vozidla, skončilo by to pravděpodobně velmi špatně. Opět však upozorňujeme, že v tomto článku se nebudeme zaměřovat na spolehlivost, zda cenu těchto automobilů, ale převážně jen na jejich výkon. Dost bylo však zbytečných slov a tak se pojďme podívat na další tři pomalé vozy, které potkáváme na našich silnicích každý jeden den.

3 pomalé auta:

Opel Agila 1.0 12v

opel agila
Rudolf Stricker / Wikimedia.org

Toto malé městské auto připomínající svým vzhledem dodávku nepatří právě mezi oblíbené automobily, přesto ho setkáme na cestě téměř každý den. Model Agila byl sestrojen ve spolupráci dvou automobilek a to přesněji Suzuki a Opel. Bohužel obě automobilky trefovali vedle a za “krabici” na čtyřech kolech, téměř bez jakékoliv výbavy chtěli až příliš mnoho. K nulové výbavě a vysoké ceně, za kterou se tento automobil prodával, můžeme přidat jako další mínus i velmi slabý, ale zato poměrně hladový benzínový motor.

Přesněji jde o malý tříválcový motor o objemu jednoho litru (993 cm3), který disponuje výkonem 43 kW a 85 Nm. To však ani na poměrně snadnou Agila o hmotnosti 1040 kg nestačilo, o čemž svědčí právě tyto parametry:

Zrychlení z 0 na 100 km/h – 14,9 sekund

Maximální rychlost – 145 km/h

Spotřeba paliva – 5,8 až 6,5 litru

Volkswagen Golf IV 1.9 SDI

volkswagen golf iv
Rudolf Stricker / Wikimedia.org

Volkswagen Golf čtvrté generace patří mezi nejoblíbenější hatchbacky ve východní Evropě. Bohužel ne s touto motorizací. Jediným problémem tohoto automobilu byl právě dieselový motor pod označením 1.9 SDI. Přesněji jde o čtyřválcový vznětový motor o objemu 1896 cm3, vybavený přímým vstřikováním paliva, který disponuje výkonem 51 kW a točivým momentem 133 Nm, což bylo na poměrně těžký Golf IV žalostně málo. Svědčí o tom i následující parametry:

Zrychlení z 0 na 100 km/h – 17.2 sekund

Maximální rychlost – 160 km/h

Spotřeba paliva – 5 až 5,5 litru

Škoda Fabia 1.2 6v HTP

škoda fabia
Rudolf Stricker / Wikimedia.org

Označení HTP nevěstí pro Fabii nic dobré. Nic jiného se však ani očekávat nedá, protože zkratka HTP je v u nás považována za synonymum problémů, poruch, vysoké spotřeby a pomalosti. Jednoduše řečeno, pokud někdo vysloví slova “pomalé auto”, každý motorista si ihned vzpomene na Škodu Fabii 1.2 6v HTP.

Pro přiblížení, motor 1.2 6v HTP je malý zážehový tříválec o objemu 1198 cm3, který dodává výkon 40 kW a točivý moment 106 Nm. Na Fabii, která váží 1130 kg to však nestačí. Kromě toho, že byl motor slabý, byl i velmi poruchový a tak se není čemu divit, že nepatří mezi oblíbené agregáty pod kapotou Fabie. Mimochodem, motor 1.2 HTP dostal mnoho výsměšných pojmenování, o kterých si však napíšeme v jiném článku. Podívejme se na parametry dynamiky Fabie s tímto motorem:

Zrychlení z 0 na 100 km/h – 18.5 sekund

Maximální rychlost – 151 km/h

Spotřeba paliva – 6 až 7 litru

Všechny tři zmíněné auta postačují na běžnou jízdu městem, ale na dálnici, či během předjíždění jsou nemožné. Samozřejmě všechny tyto zmíněné pomalé auta dokážou vyvinout rychlost 130 m / h, ale i při všech automobilech s malým či slabým motorem, roste s narůstající rychlostí a zátěží výrazně i spotřeba paliva. Při běžné dálniční rychlosti je tedy spotřeba těchto automobilů stejná, jako například spotřeba o půl tuny těžšího sedanu s 3-litrovým motorem.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *