Škrticí klapka: Jak funguje a jak se projevuje její porucha?

Škrticí klapka má velmi důležitou roli pro přivádění vzduchu do motoru, pokud není nahrazena jinou technologií, o čem si také řekneme v dnešním článku. Dnes si tedy řekneme o škrticí klapce v zážehových, ale i ve vznětových motorech a také o tom jak se projevuje její porucha. Pokud máte škrtící klapku v motoru, přečtěte si více o její roli, ale také tomu, jak předejít problémům s ní.

Škrtící klapka:

 U zážehových motorů se škrticí klapka nachází v sání motoru a je napojena na plynový pedál. Na plynový pedál je napojena buď to mechanicky nebo elektronicky. Funguje to tak, že když sešlápnete plynový pedál, klapka se podle toho otevře. Samozřejmě pokud ho sešlápnete jen trochu, klapka se vám neotevře úplně.

Tato klapka, jak jsme si již psali v úvodu, může být něčím nahrazena. To něco je systém variabilního časování ventilů. Takové systémy známe například od BMW Valvetronic, nebo Toyoty pod názvem Valvematic.

Pro srovnání, mezi škrticí klapkou a systémem variabilního časování ventilů, je zde několik rozdílů. Samozřejmě, systém variabilního časování ventilů je výhodnější, protože motor, který je tímto systémem vybaven má nižší spotřebu paliva a vyšší výkon. Dalším plusem je i snížení průtokového odporu v sacím potrubí při malém zatížení motoru.

Škrticí klapka může být ovládána:

škrtiaca klapka
Magnus Bäck / Wikimedia.org

Elektronicky:

Elektronicky řízenou škrtící klapku řídí řídící jednotka. Do ní se dostává signál z elektrického akcelerátoru (plynového pedálu), přičemž řídící jednotka signál zpracuje a pošle zpětný signál škrticí klapce, o kolik stupňů se má otočit, respektive otevřít. Čím menší úhel je mezi podlahou a plynovým pedálem, tím je škrtící klapka více otevřená. Pokud ale nastartujete a necháte motor běžet na volnoběh, řídící jednotka udržuje motor ve volnoběžných otáčkách a tehdy je aktivována volnoběžná pozice klapky.

Mechanicky:

Škrticí klapka ovládaná mechanicky je efektivnější, protože reakce na sešlápnutí plynového pedálu je okamžitá. Z plynového pedálu vede lanko připojené na pohyblivý mechanismus klapce, a díky tomu po sešlápnutí plynového pedálu, reaguje motor okamžitě.

Škrtící klapka sa skladá:

  • otáčející se přepážka řízena mechanicky nebo elektronicky
  • spínač volnoběžných otáček
  • potenciometr, který informuje řídící jednotku o poloze klapky
  • pružinový mechanismus, který po odpojení nastaví škrticí klapku do původní polohy
  • krokový motorek (pouze u elektronicky ovládané klapce)

Ani jedna ze škrticích klapek, ať už mechanická nebo elektronická, není součástka, která přežije auto a tak se vám může během užívání vozidla pokazit. U mechanické klapce, je většinou problém se zanesenou klapkou od karbonu, zda uvolněným lankem pomocí, jehož je tato klapka řízena přes plynový pedál. Při elektronické klapce se však může poškodit její elektronika.

Porucha škrtící klapky se projevuje:

porucha škrtiacej klapky
KY Liberty / Wikimedia.or
  • nepravidelným chodem
  • kolísáním otáček motoru
  • zhasínáním motoru
  • svítící kontrolkou motoru
  • kolísáním otáček motoru
  • špatnými starty

Pro odstranění problému se škrticí klapkou jsou 3 možnosti. První a ta nejhorší, kterou bychom zmínili, je špatná nebo poškozená škrticí klapka. V takovém případě vám nezbývá než rozebrat sací potrubí a klapku vyměnit za novou, případně za jinou ze stejného auta. Další možností, je rozebrání sacího potrubí a vyčištění klapky čistícím prostředkem, který je k tomu určený. Pro ty nejlínějších zde je i třetí možnost a ta je taková, že škrticí klapka vyčistí bez rozebrání sacího potrubí, kdy při nastartovaném motoru aplikujete čistící prostředek na těleso této klapky.

Dá se předejít výše zmíněným problémům?

V podstatě se dá i nedá. Pravidelným čištěním klapky můžete zabránit jejímu zanesení nečistotami. Ne vždy se však zanesení škrticí klapky dá předejít a tak ani tímto pravidelným čištěním nemusíte zabránit všem problémům se škrticí klapkou.

Škrticí klapka ve vznětového motoru:

Při vznětových motorech má škrticí klapka i další úkol a tou je hladší vypnutí motoru. Při vypínání vznětového motoru se klapka uzavře a tak zabrání přístupu vzduchu do válců a tím způsobí to že motor po vypnutí netrhne.etovom motoru:

Porucha škrticí klapky se zvykne vyskytnout u vznětového motoru a projevuje se:

  • samozápalům po vypnutí motoru
  • svítící kontrolkou motoru

Při odstraňování poruchy škrticí klapky ve vznětovém motoru platí totéž jako u zážehového. Buď to vyčištění klapky nebo její výměna. No když už jsme u toho, další bod jak ji dokážete opravit je, dát auto do servisu, ať vám ji vymění, ale přece jen domácí výměna vás nestojí tolik financí a také se můžete něco přiučit, pokud to jdete dělat poprvé.

Viz krátké video o tom, jak probíhá čištění škrticí klapky:

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

2 komentáře: „Škrticí klapka: Jak funguje a jak se projevuje její porucha?

  • 7. května 2023 (7:55)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den.Koupil jsem si nedávno MB SLK 170 /200 Kompressor.Kdysi jsem měl možnost s tímto vozem jezdit,a byl jsem nadšený…V té době jsem ale ten obnos neměl…V současnosti jezdím s tímto typem,který má nadčasový design,je to výsledek germánské preciznosti …Vozidlo se chová naprosto jinak ve všech situacích na vozovce,a to mě vyhovuje-vyžaduje respekt ke konstrukci vozidla a s tím spojenou charakteristiku provozu…Můj MB nemá pravidelný chod otáček při jízdě-u sešlápnutého pedálu plynu se projevuje mžikový pokles výkonu /1-2 sekundy/-poté se výkon vrátí do původního stavu…Můžete prosím uvést alespoň přibližnou příčinu tohoto stavu?Děkuje Řimák

    Reagovat
    • 23. května 2023 (14:18)
      Trvalý odkaz

      Dobrý den, pane Řimáku,

      vámi popisovaný problém může mít různé příčiny. Váš Mercedes-Benz SLK 200 je vybavený kompresorem, což je systém, který zvyšuje výkon motoru tím, že do něj nasává větší množství vzduchu.

      1. Problém s kompresorem: Pokud kompresor nefunguje správně nebo je špatně nastaven, může to ovlivnit chod motoru a způsobit krátkodobé poklesy výkonu.
      2. Špatný palivový systém: Mohlo by dojít k problémům s palivovým systémem, jako je například zanesený palivový filtr, což by mohlo způsobit neregulérní dodávku paliva do motoru.
      3. Problémy s elektronikou: Může se také jednat o problém s elektronickou řídící jednotkou (ECU), senzory nebo s ostatními částmi elektronického systému vašeho vozu. Tyto problémy mohou ovlivnit správný chod motoru a způsobit krátkodobé poklesy výkonu.
      4. Nedostatek vzduchu nebo paliva: Pokud není dostatečné množství vzduchu nebo paliva dodáváno do motoru, může to způsobit chvilkový pokles výkonu.

      Doporučil bych vám obrátit se na odborníka nebo servis, který by mohl váš vůz prohlédnout a příčinu problému přesně určit. Bez přesné diagnostiky může být těžké určit přesnou příčinu problému.

      Doufám, že se vám podaří problém brzy vyřešit! 🙂

      Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *