Nadmořská výška potrápí vaše auto víc, než si myslíte.

Auto na svůj běžný chod potřebuje dvě věci a to palivo a vzduch. Tedy přesněji kyslík, kterého je ve výše položených místech na zemi méně. V tomto důsledku ve vašem motoru dochází ke nižší kompresi a nekvalitnímu zapálení paliva. Nadmořská výška dělá problém i atmosférickým agregátem tak i přeplňovaným.

Přesné číslo o jaký výkon přijdete v určité nadmořské výšce nelze určit, protože každý agregát pracuje trochu jinak. Přibližné ztráty výkonu pro přeplňované motory nejsou až tak vysoké jako při atmosférických motorech. Díky turbodmychadlu dokáží vytvořit vyšší kompresi a lepší zapálit směs paliva a vzduchu. Při přeplňovaných agregátů se ztráta výkonu dá určit podle roku výroby vozidla. Starší přeplňované agregáty jsou sice méně komplikovanější, ale nadmořská výška jejich zasáhne více než ty novější, protože nové agregáty mají efektivnější spalování.

www.pixabay.com

Atmosférické motory se ale už s nadmořskou výškou tak snadno nedokážou vyrovnat. Protože existuje mnoho motorů, které pracují odlišně, nelze určit přesná ztráta výkonu, ale odhaduje se 2 až 3% výkonu na každých 300 metrů. Při výše položených místech by vaše auto tedy klidně mohlo přijít i o 15 a více procent svého výkonu.

Obecné tvrzení je, že když natankujete benzín s vyšším oktanovým číslem, spalování bude kvalitnější. Čím jste ale výše v horách, tím je takové palivo odolnější vůči samovznícení při kompresi. Proto při vyšších polohách je žádaná nižší odolnost paliva proti vznícení, takže oktanové číslo benzínu ve vaší nádrži by tedy mělo být nižší, než při nulové nadmořské výšce.

V EU se sice s nižším oktanovým číslem než 95 nepotkáte, ale na benzinových pumpách ve vyšších nadmořských výškách najdete i benzin s oktanovým číslem 85. Takový benzín ale nenajdete jen v málo vyspělých zemích, ale i ve světových velmocích, kde jsou vysoké pohoří, jako například Spojené státy.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *