Toyota Supra MK4: Japonská legenda, která zůstane navždy v našich srdcích

Toyota Supra MK4 je automobil, který je na cestách oblíbený nejen v Japonsku, ale i jinde ve světě. Inženýři Toyoty dali svému modelu nadčasovost, originalitu a krásu a tak ani po dlouhých letech neztratilo vozidlo na svém půvabu. Toyota Supra se dodnes těší nesmírné popularitě a měl by ji znát každý fanoušek automobilů. Téměř všechny legendární JDM vozidla jsou oblíbené, ale Supra je výjimečná i přesto, že ji na našich silnicích ve východní Evropě jen tak nepotkáme.

Samozřejmě co by to byl za JDM automobil, kdyby se neobjevil ve filmové sérií Fast and Furious nebo hře Need For Speed. To ale není důvod proč je Supra populární, ovšem existují důvody proč se objevila právě zde. Vděčí za to krásnému a nadčasovému designu, vysokému výkonu a své samotné dokonalosti. Pojďme se tedy bez dalších zbytečných řečí podívat na tuto japonskou krásku z 90. let.

Toyota Supra MK4:

www.publicdomainpictures.net

Oproti staré Supre Mark III, byla nová Mark IV změněna, přesněji ve stylu kompletního designu a jiným tvarem karoserie. Supra Mark IV se začala vyrábět v roce 1993. Vyrobena byla ve dvou karosářských verzích a to ve verzi kupé a targa, s odnímatelným střešním panelem.

Toyota Supra MK4 je vybavena řadovým motorem R6 (jedním atmosférickým a druhým přeplňovaným motorem) o objemu 3 litrů s rozvodem DOHC. Japonská asociace automobilových výrobců však stanovila bezpečnostní normy, které upravili maximální výkon auta na 280 koní a maximální rychlost jen na 180 km / hod.

To atmosférickému motoru 2JZ-GE R6 Toyoty Supra nevadilo, protože dodával výkon 165 kW / 225 koní, spolu s točivým momentem 280 Nm. Přeplňovaný motor 2JZ-GTE R6 dosahoval maximální povolený výkon 206 kW / 280 koní, ale navíc byl vybaven dvěma sekvenčně pracujícími turbodmychadly.

I přes omezení v Japonsku, měli exportní modely Supry upravený turbomotor. Motor automobilu dostal dvě menší turbodmychadla s ocelovými lopatkami. Díky tomu na evropský a americký trh přicházeli Supry, které dosahovaly výkon 239 kW / 320 koní a točivý moment 427 Nm. Maximální rychlost automobilu byla také zvýšena a to na 250 km / hod.

peterolthof / flickr.com

Zrychlení z 0 na 100 dokázala evropská Supra pokořit za neuvěřitelných 4,5 sekundy. Navíc měla nasávání vzduchu zakončené přes otvory na kapotě. Japonská verze s turbomotorem umožnila vozidlu sprintovat z nuly na stovku za 5,1 sekundy a verze s atmosférickým motorem za 6,8 sekundy.

Toyota Supra MK4 měla na řazení rychlosti 3 možnosti. První možností byla 6 stupňová manuální převodovka spojená s turbomotorem a pokud byl pod její kapotou atmosférický motor, byla vybavena 5 stupňovou manuální převodovkou. Obě verze se daly zakoupit i se 4 stupňovou automatickou převodovkou. V roce 1999 přišlo do Supry nové řazení. To bylo omezeno jen pro sérii přeplňované verze a tak byl automobil vybaven sekvenčním řazením rychlostí pomocí tlačítek umístěných na volantu.

Kvůli omezení výkonu a maximální rychlosti si dali inženýři záležet na hmotnosti vozidla. Toyota Supra MK4 byla vybavena například plastovou palivovou nádrží, volantem z hořčíkové slitiny a hliníkovými silentbloky motoru. Navíc i koberečky vyrobené z dutého vlákna a dutý zadní spoiler měli také přínos pro snížení váhy automobilu. Rozložení hmotnosti je vyvážené a atmosférickém motoru to je 51:49 (vpředu: vzadu) a turbo verze měla rozložení hmotnosti auto 53:47. Díky opatřením na snížení váhy, váží Supra s atmosférickým motorem 1460 kg a s přeplňovaným 1550 kg.

Toyota Supra Mark IV nebyla výjimečná pouze v designu a výkonu, ale proslavil ji i její brzdový systém. Ten ovládal brzdy jednotlivě v závislosti na rychlosti automobilu. Supra probrala tento brzdový systém od Formule 1, přičemž umožňoval zabrzdit z rychlosti 113 km / hod na 0 za 45 metrů. Díky této vymoženosti se Supra těšila obdivu, protože to vychválil i automobilový magazín Car and Driver. Ten prohlásil, že se jedná o nejlepší brzdný účinek, který byl testován do roku 1997. Rekord v brzdném účinku si Toyota Supra udržela až do roku 2004, kdy ji porazilo Porsche se svým modelem Carrera GT.

Výroba byla ukončena kvůli neustále se zpřísňujícím emisním normám v roce 2002. Toyota Supra je navzdory svému věku nadále snem mnoha automobilových nadšenců a hlavně JDM fanoušků.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *