Klínový řemen: Co se děje a co dělat když vám píská klínový řemen?

V dnešním článku se pověnujeme jednoduché součástce, zvané klínový řemen. Sám o sobě není klínový řemen nijak zajímavý, ale pro motor plní velmi důležitou funkci. Jak se však projevuje jeho opotřebení a kdy je už skutečný čas na jeho výměnu? O tom, ale i o jiných věcech se povenujeme níže v článku, nejdříve si tedy řekněme něco o jeho konstrukci.

Klínový remen:

Klínový řemen bývá vyroben z odolné pryže s tkaninovým jádrem, které zvyšuje jeho pevnost, díky čemuž je možné přes takový řemen přenášet vyšší točivý moment. Klínový řemen přenáší točivý moment z hnací řemenice na ostatní hnané řemenice. Řemenice je součástí řemenového převodu a jejím úkolem je přenášet energii z rotujícího hřídele na řemen a jeho prostřednictvím na jiný hřídel. Řemenice je v podstatě kolo na hřídeli a její tvar závisí na typu řemenu:

  • pokud je řemenice hladká, používá se plochý řemen
  • pokud má zuby, její řemen je ozubený
  • pokud má drážky, používá se klínový řemen

Řemenice klínového řemene má jednu nebo více drážek, které zajišťují vyšší třecí sílu a do kterých přesně zapadá tento řemen. Klínový řemen v automobilu pohání například ventilátor chladiče, alternátor, klimatizaci, vodní pumpu, posilovač řízení a podobně, záleží na typu automobilu.

Co remeňi nepřispívá?

Pokud se klínový řemen začne dotýkat řemenice svým vnitřním průměrem, dochází ke ztrátě přenášené síly, respektive k prokluzu a tím pádem i zahřívání řemenice a samotného řemene. Přenos síly je realizován třením šikmých ploch řemene o řemenici.

Životnost klínového řemeňe:

Životnost klínového řemene je závislá od otáček, prašnosti prostředí, drsnosti třecích ploch, teploty prostředí a také dodržení napínací síly.

Příliš napnutý klínový řemen:

Příliš velká napínací síla poškozuje řemen velkým namáháním v tahu. Řemen tak překračuje maximální povolené tlakové napětí materiálu, ze kterého je vyroben. Velká napínací síla však neškodí jen řemenu, ale i samotným řemenici, respektive jejich ložiskům.

Příliš uvolněný klínový řemen:

Malá napínací síla zas způsobuje prokluzování řemene a to, jak jsme si již zmiňovali vede k tepelnému, též mechanickému namáhání a poškozování třecích ploch.

Pískající klínový řemen:

Opotřebovaný klínový řemen se projevuje ostrým pískající zvukem, nejčastěji ihned po nastartování vozidla. Pískání je totiž znakem ztráty pnutí kvůli čemuž dochází k prokluzování řemenu na řemenici. Tento problém by se však neměl brát na lehkou váhu, protože v případě přetržení dojde k vyřazení funkce pomocných agregátů motoru. Ztráta funkce klimatizace nás možná mrzet nebude, ale bez funkčního alternátoru motor po pár minutách zhasíná. Stejně závažný problém představuje i výpověď čerpadla chladicí kapaliny, posilovače řízení či ventilátoru chladiče. U některých vozidel jsou i tyto komponenty udržovány ve funkčním stavu díky klínovému řemenu. Vše však závisí na typu motoru a automobilu.

Poškození klínového řemene:

Poškození klínového řemene lze zjistit i vizuální kontrolou, kdy je možné vidět popraskaný povrch řemenu. Řemen sice nemusí být zcela prasklý, ale guma je již sprhnutá a tak neplní svou funkci na 100%. Dalším způsobem je test pnutí, kdy by mezi dvěma nejvzdálenějšími řemenicemi neměl být možný přehyb více než 1-2 centimetry. V případě zpozorování problému není důvod k obavám z finančně náročné výměny. Řemen je poměrně levná záležitost a jeho výměnu zvládne i průměrně zručný člověk.

POZOR:

Je třeba dodat, že pískání řemene v zimních měsících nebo po projetí kaluže je běžné a nepředstavuje žádný závažný problém. Studený zda mokrý materiál má totiž menší tření a tím je způsobeno i pískání během takových situací.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *