Kontrolka motoru: Proč svítí kontrolka motoru a na co upozorňuje?

Kontrolka motoru, všem motoristům také známá jako to nejhrozivější anglické slovíčko – CHECK ENGINE je na palubní desce skutečným postrachem každého řidiče. Nezáleží na tom, zda jezdíte na starém autě, jehož hodnota je menší než hodnota kola nebo na novém autě, jehož hodnota je opravdu vysoká, pokud svítí kontrolka motoru, víte, že vás upozorňuje na velký a někdy i drahý problém.

Co však kontrolka motoru znamená a na jakou poruchu vás může upozorňovat? Právě na tuto často kladenou otázku si odpovíme v dnešním článku a možná právě přijdeme na to, proč nedejbože právě vám svítí tato kontrolka na palubovce.

Kontrolka motora:

Kontrolka motoru je indikátor, který hlásí poruchu motoru nebo řídící jednotky motoru. V běžném stavu, respektive ve stavu, kdy jsou všechny komponenty a systémy motoru v pořádku, zvykne tato kontrolka svítit při otočení klíčkem v zapalování. Pokud je s motorem vše v pořádku, zhasne ihned po nastartování motoru. Nicméně, pokud svítí kontrolka motoru i po nastartování, signalizuje nejčastěji poruchu vstřikování paliva, přísunu vzduchu, zapalování, chybu lambda sondy, zda v tom nejhorším případě chybu vačkového nebo klikového hřídele.

Je dobré vědět, že při vážné poruše spojené se svítící kontrolkou motoru, upadne motor do nouzového režimu a tím ztratí svůj výkon. V takovém případě je nutná urychlená návštěva diagnostiky a servisu, dokud porucha nepřejde do takového stádia, že už s autem nebude možné jezdit nebo jej vůbec nastartovat. Pokud se však vozidlo chová stejně a motor neupadne do nouzového režimu, je s ním možné jezdit i nadále, protože se může jednat jen o chybné hlášení, které pokud je vše v motoru v pořádku, zmizí po několika nastartování. V případě, že kontrolka motoru svítí i nadále, ale na autě není znát žádnou poruchu či chybu, doporučujeme zajet s autem na diagnostiku, aby se z tohoto drobného problému nestal velký problém.

Kdy pokračovat v jízdě pokud se kontrolka motoru rozsvítí?

Auto byste měli odstavit v případě pokud:

– začne motor nadměrně vibrovat

– je v interiéru cítit zápach paliva

– motor upadne do nouzového režimu

– svítí kromě kontrolky motoru i kontrolka přehřívání motoru

– svítí kromě kontrolky motoru i kontrolka hladiny chladicí kapaliny motoru

– svítí kromě kontrolky motoru i kontrolka hladiny motorového oleje

Proč svítí kontrolka motoru?

Podívejme se samostatně na každý jeden komponent, který může způsobit rozsvícení kontrolky motoru, ale i na to, jak je možné tento problém odstranit.

Porucha lambda sondy:

Mezi jednu z nejčastějších příčin svítící kontrolky motoru můžeme zařadit poruchu lambda sondy. Dobrou zprávou však je, že poruchu lambda sondy můžeme identifikovat i bez toho, abychom museli auto napojit na diagnostiku, zda zajít s ním do servisu. Odhalit poruchu lambda sodny můžeme fyzicky tak, že ji vymontovat z výfuku a podíváme se na to, zda je zanesená nebo ne. Pokud je lambda sonda zanesená velkým množstvím sazí bude s největší pravděpodobností nefunkční a tím pádem bude stát za tím, proč svítí kontrolka motoru.

Bohužel, ne vždy je možné poruchu lambda sondy odhalit pomocí její fyzické kontroly a tak je nejlepším řešením ihned napojit auto na diagnostiku, která už přesně ukáže, kde se problém se svítící kontrolkou motoru skrývá. Pokud diagnostika odhalí, že se jedná o poruchu právě tohoto komponentu, je třeba poškozenou lambda sondu vyměnit.

Zanesený palivový filtr:

I drobný a často krát podceňován komponent motoru jakým je palivový filtr dokáže způsobit nemalé problémy. Pokud je palivový filtr nadměrně zanesený či dokonce ucpaný, palivový systém nedokáže dostat do válců dostatečné množství paliva, což je právě příčinou, proč začne kontrolka motoru svítit.

Porucha zapalování:

Porucha zapalování nebo selhání zapalování nejčastěji signalizuje problém se snímačem klikového hřídele, řídící jednotkou motoru, zapalovacími cívkami, zapalovacími svíčkami nebo samotným klikovou hřídelí.

Porucha zapalovacích svíček:

Porucha zapalovacích svíček nebo zapalovacích cívek může také stát za příčinou svítící kontrolky motoru. Poruchu zapalovacích svíček nebo cívek je však možné odhalit velmi jednoduše, a to tak, že vymontujete zapalovací svíčky a zkontrolujete jejich stav. Pokud se v oblasti elektrod zapalovací svíčky nacházejí usazeniny, značí to poruchu nebo konec životnosti jednoho z těchto komponent. Zkontrolovat stav zapalovacích cívek je však možné i pomocí elektrické zkoušečky, kterou by měl mít každý kutil povinně ve své garáži.

Porucha váhy vzduchu:

Kontrolka motoru se však může rozsvítit také v případě poruchy váhy vzduchu. K poruše váhy vzduchu dochází v případě jejího nadměrného znečištění, či elektronického nebo mechanického poškození. Poškozená či nadměrně znečištěná váha vzduchu sice může fungovat i nadále, ale změny v chodu motoru jsou značné a všimne si je i úplný laik. Pokud byste totiž na funkčním autě vypnuli váhu vzduchu, okamžitě byste mohli sledovat výrazné kolísání otáček a následné “skapanie” motoru. Mezi nejčastější příznaky poškození váhy vzduchu totiž patří těžké starty motoru, vysoké nebo nízké volnoběžné otáčky motoru, nerovnoměrný chod motoru, cukání při akceleraci či zhasínání motoru. Problém lze vyřešit dvěma způsoby a to buď vyčištěním staré váhy vzduchu, které může, ale nemusí pomoci nebo jednoduše výměnou vadného komponentu za komponent nový.

Nekvalitní palivo:

Jízda na nekvalitním palivu nebo na paliva s nižším oktanovým číslem než je pro motor vašeho auta předepsané může také způsobit, že se kontrolka motoru rozsvítí. Pokud začne kontrolka motoru svítit téměř ihned po natankování paliva a ujetí několika kilometrů, je více než stoprocentně jisté, že se problém skrývá právě v palivu. V takovém případě se doporučuje přejít na kvalitnější palivo nebo na palivo, které pro daný motor doporučuje výrobce.

Porucha palivového čerpadla:

Při poruše palivového čerpadla je třeba změřit tlak v rozdělovači paliva pomocí tlakoměru. Jestliže při měření tlaku zjistíte, že je tlak nižší než by měl, je třeba vyměnit poškozené komponenty palivového systému.

Porucha katalyzátoru:

Porucha katalyzátoru patří mezi nákladnější z zmíněných poruch a znamená to buď poškození vnitřních částí katalyzátoru nebo jeho zanesení, hovorově řečeno zalepení. V obou případech je však možné zkontrolovat jeho stav pomocí tlakoměru, a to přesněji odměřením protitlaku ve výfukovém potrubí.

Zanesený systém vstřikování paliva:

Zanesení prvků vstřikovacího systému paliva má negativní dopad na výkon a chod motoru. Řešením problému je návštěva servisu, ve kterém vám provedou vyčištění vstřikovačů.

Zanesený vzduchový filter:

Zanesený vzduchový filtr je příčinou toho, že do válců nedostává dostatečné množství vzduchu. Tento problém je však možné velmi rychle a také velmi levně odstranit. Zanesený vzduchový filtr se projevuje znatelným poklesem výkonu. Pokles výkonu však není nárazový, ale výkon klesá postupně s narůstajícím znečištěním filtru a tak ne vždy řidič pokles výkonu pocítí. Pokud však zaregistrujete, že auto nemá výkon jako kdysi, měli byste se v první řadě zaměřit na to nejjednodušší a nejlevnější řešení jakým je právě kontrola, zda výměna vzduchového filtru.

Rozsvícená kontrolka motoru by se nikdy neměla brát na lehkou váhu. Nejen že je to nebezpečné, ale postupem času může ignorování svítící kontrolky motoru způsobit mnohem větší a nákladnější problém, jehož odstranění vás přijde na několik násobek původní opravy.

Pokud se chcete dozvědět o všech kontrolkách, přečtěte si náš článek – Kontrolky v autě: Jaký mají význam a co signalizují kontrolky na palubovce?

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *