Váha vzduchu: Jak funguje a čemu slouží?

Váha vzduchu je slangový výraz pro pojmenování měřiči množství vzduchu. Jak však toto zařízení funguje, k čemu slouží a jak se projevuje jeho porucha? Pojďme se na to podívat.

Jak funguje váha vzduchu:

Váha vzduchu měří množství vzduchu, které proudí sacím potrubím do spalovacího prostoru motoru. Váhu vzduchu můžeme najít umístěnou v sacím potrubí motoru, těsně za vzduchovým filtrem a před škrticí klapkou. Pokud váha vzduchu měří tlak vzduchu v sacím potrubí, označuje se jako MAP senzor (Manifold Air Pressure), ale pokud měří hmotnost spotřebovaného vzduchu, označuje se jako MAF senzor (Mass Air Flow). Jaký je rozdíl mezi MAP a MAF senzorem?

MAP senzor (snímač tlaku v sacím potrubí):

MAP senzor
WhatTube / youtube.com

MAP senzor sleduje velikost tlaku v sacím potrubí, který kolísá podle zatížení motoru a na základě tohoto měření poskytuje informace řídící jednotce motoru. Ta následně upraví dávkování paliva, pro co nejlepší spalování. Problém MAP senzoru je však jeho nepřesnost. Nepřesnost v měření nastává, pokud se změní tlak nebo teplota vzduchu. Proto se využívá druhý MAP snímač nebo kombinace MAP a MAF snímače současně.

MAF senzor (snímač hmotnosti vzduchu):

MAF senzor
Ratchets And Wrenches / youtube.com

MAF senzor na rozdíl od MAP senzoru měří množství a tedy hmotnost spotřebovaného vzduchu. Je méně odolný vůči poškození jako MAP snímač, ale zato má řadu výhod jako například:

  • přesné měření hmotnosti, množství vzduchu
  • změna tlaku vzduchu nezpůsobí chybné měření
  • rychlá reakce snímače na změnu průtoku vzduchu
  • změna teploty vzduchu nezpůsobí chybné měření
  • působí velmi malým odporem na průtok vzduchu

Nejčastěji používané měřiče hmotnosti vzduchu:

Měření množství vzduchu pomocí vyhřívaného drátku:

Jde o drátek, kterým prochází elektrický proud a vyhřívá jej na konstantní teplotu, která bývá vyšší (cca o 100 stupňů Celsia) než teplota nasávaného vzduchu. V závislosti na tom, kolik vzduchu motor nasává, mění se i teplota drátu. Taková váha vzduchu je schopna reagovat velmi rychle na změny průtoku vzduchu v sacím potrubí, ale je velmi náchylná na znečištění vyhřívaného drátku. Právě proto se po každém vypnutí motoru ohřeje na teplotu 1000 stupňů Celsia po dobu jedné sekundy, aby se vysokou teplotou drátek sám pročistil. Pokud se však drátek poškodí, řídící jednotka automaticky přepne motor do nouzového režimu.

Měření množství vzduchu vyhřívanou vrstvou:

Váha vzduchu využívající pro měření vyhřívanou vrstvu, funguje na podobném principu jako předešlý snímač. Mezi základní rozdíly můžeme zařadit vyšší teplotu zahřívání, která je o 100 stupňů Celsia vyšší než v případě vyhřívaného drátku a také o 120 až 180 stupňů vyšší než teplota nasávaného vzduchu. Obtokový kanál je také tvarován tak aby se omezil počet nečistot dopadajících na měřící prvky, proto nevyžaduje opakované čištění krátkým ohřevem jako u vyhřívaného drátku, což znamená že je odolnější vůči poškození. Zbytek funkce je však stejný jako při prvním snímači. Nasávaný vzduch proudí snímačem množství vzduchu a ovlivňuje tak teplotu vyhřívané vrstvy.

Poruchy váhy vzduchu:

K nejčastějším příčinám poruchy váhy vzduchu dochází v důsledku znečištění vzduchového filtru, zda propouštění motorového oleje skrz turbodmychadlo do sacího potrubí. Poškozená či nadměrně znečištěná váha vzduchu může fungovat i nadále, ale změny v chodu motoru jsou značné a všimne si je i úplný lajka. Mezi nejčastější příznaky poškození váhy vzduchu patří:

– obtížné starty motoru

– vysoké nebo nízké volnoběžné otáčky motoru

– nerovnoměrný chod motoru

– cukání při akceleraci

– zhasínání motoru

– zvýšená kouřivost

– kolísání otáček motoru

– vysoká spotřeba paliva

– nízký výkon motoru

Jak odhalit chybnou váhu vzduchu?

Porucha váhy vzduchu na sebe může kromě zmíněných problémů upozornit i rozsvícením kontrolky motoru. Také je možné vadnou váhu vzduchu rozpoznat i pomocí diagnostiky.

Poškozená nebo jen znečištěná váha vzduchu:

Pokud je váha vzduchu jen znečištěná, je možné tento problém vyřešit jednoduchým vyčištěním snímače. Při čištění byste však měli být velmi opatrní, abyste snímač nepoškodil. Rozhodně vám nedoporučujeme čistit váhu vzduchu ostrými nebo tvrdými předměty, které by mohly citlivý senzor mechanicky poškodit. Pokud je však váha vzduchu nadobro poškozena, je nejlepším řešením její výměna, která nemusí být zrovna nejlevnější, ale zato je velmi jednoduchá.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *