JDM auta: O jaké auta jde?

Japanese Domestic Market nebo ve zkratce JDM, je anglický výraz pro označení japonského domácího trhu pro vozidla. Je to označení aut a jejich dílů, které vyhovují japonským předpisům.

Většina vozidel vyrobených pro domácí japonský trh, se může značně lišit od těch, které se v Japonsku vyrábějí a následně vyvážejí do jiných zemí. Auta, které jsou určeny na výrobu pro domácí trh, mají odlišné vybavení, funkce a vyšší výkon od těch, které jsou určeny na export.

Japonský inženýři také dbají i na odlišnost podvozku a jiné jízdní vlastnosti pro exportní vozidla, kvůli různorodosti vozovek a jinému stylu jízdy v jiných zemích. Také tato auta mohou mít tužší zavěšení než ty exportní.

JDM auta:

JDM autá
www.pixabay.com

V roce 1988 japonský výrobci schválili omezení autům, vyráběné pro JDM. Tento zákon schválila Japonská asociace automobilových výrobců a to hlavně kvůli bezpečnosti. Stanovené omezení, které byly schváleny, byli i na výkon i na maximální povolenou rychlost. Limit na výkon byl omezen a nesměl překročit 280 koňských sil, ale toto omezení je zrušeno již od roku 2004. Limit, který omezoval maximální povolenou rychlost, platí dodnes a tato maximální stanovená rychlost pro JDM auta je 180 km / hod. Omezení neplatí zase pro ty vozy, které jezdí na tratích a mají mechanismus, který vám odstraní omezovač rychlosti, ale jinak všechna auta JDM mají tento omezovat rychlosti.

Vozidla JDM na rozdíl od těch co známe u nás v Evropě, nepoužívají identifikační číslo vozidla VIN, ale místo toho používají číslo rámu. Ale jelikož toto číslo rámu obsahuje málo informací, což znamená méně než VIN číslo, JDM auta používají další číslo a tím číslem je modelový kód. Číslo rámu se skládá z 9 až 12 alfanumerických znaků, které identifikují modelové a sériové číslo. Jelikož značka vozidla není identifikována, menší číselné rozdíly v tomto čísle rámu identifikují výrobce automobilu. Modelový kód označuje další věci jako soubor vlastností, které jsou zabudované ve vozidle a motoru.

Výkony některých motorů japonských sportovních aut jsou sníženy. Není to jen takový výmysl, ale některé země mají přísnější emisní normy, kvůli kterým se tento výkon musel o něco snížit. JDM auta mají jiné vybavení a jiné jízdní vlastnosti než tytéž auta, která se vyrábějí pro americký nebo evropský trh a to proto aby se tato auta dostali na jinou, určitou cenovou hladinu.

Mnoho lidí si myslí, že pokud si koupí nějaké japonské auto, jsou vlastníky JDM automobilu. Toto je mylná představa a pokud si koupíte auto, ať už je to Subaru nebo Honda a prodává se na evropském nebo americkém trhu, není to JDM automobil. Nejoblíbenější japonské automobily jsou Mitsubishi, Nissan, Mazda, Subaru nebo i Honda.

Za JDM automobil, můžeme tedy považovat jen ten, který se objevil a oficiálně prodával na japonském trhu. Je to hlavně kvůli řízení. My jsme naučeni jezdit na pravé straně a volant máme tím pádem na levé straně, v japonských automobilech si řidič nenasadíte z levé strany ale z pravé, čili řízení mají na pravé straně, jezdí po levé straně a toto je důvod proč většina, co tvrdí že má doma JDM auto, ho ve skutečnosti ani nemá. Na našich silnicích jezdí jen velmi málo pravých JDM automobilů a tak je velmi malá šance se s nějakým tváří vůči setkat.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *