Autobaterie: Kdy trpí, jak se o ni starat a jaká je její životnost?

Autobaterie je nezbytnou součástí moderních automobilů. Prvním krokem ke nastartování auta je totiž přísun elektrické energie. Tuto energii na nastartování auta vám dodá autobaterie, která je zdrojem elektrické energie v motorových vozidlech vybavených spalovacími motory. Autobaterie má za úkol motor nastartovat, ale po nastartování už autobaterie nedodává elektrickou energii, protože její úlohu přebere alternátor a baterie se v tom okamžiku, respektive až po zahřátí motoru na provozní teplotu už jen dobíjí.

Co je vlastně autobaterie?

Autobaterie je chemický zdroj energie, sestavený z článků, přičemž každý z nich má napětí přibližně 2,1V. Dále se autobaterie skládá ze separátoru, elektrolytu, dvou deskových elektrod (jedná je kladná a jedna záporná) a plastové nádoby. Olovo se v těchto autobaterie používá hlavně kvůli jeho schopnosti dodat velký proud za minimum času, který potřebujete při startování auta.

Poškozená autobaterie:

Při delším stání vozidla a zanedbávání dobíjení autobaterie, hrozí sulfatace. Tento stav je velmi těžké zvrátit, proto nejlepší řešení jak si nepoškodit baterii, je jezdit na autě, ať se pravidelně dobíjí. Sufatace je jev, při kterém se na olověné desky usazují krystalky síranu olovnatého. Při tomto jevu se mění vlastnosti autobaterie a pokud byste chtěli zvrátit toto poškození tak jedině při začínající sulfataci a to tak že budete baterii opakovaně nabíjet při velmi nízkém proudu.

Vybitá autobaterie:

vybitá autobatéria
www.pixabay.com

Pokud jste si nechali zapnutá světla při vypnutém motoru nebo něco jiného, co na své fungování potřebuje proud, tehdy již není dodáván alternátorem, ale baterií, která se poměrně rychle vybije. Při takovém vybití, musí autobaterie připojit na nabíječku. Při nabíjení mnoho lidí dělá chybu a tou je, že nabíjecí se baterii dají do málo odvětrávaného prostoru. Při nabíjení se uvolňuje kyslík a vodík, toto je také důvod proč byste se neměli během nabíjení autobaterie hrát s ohněm.

Kontrola a údržba autobaterie:

Autobaterii je dobré i občas zkontrolovat, tedy pokud se nejedná o bezúdržbovou baterii. První věcí, která by se měla kontrolovat, je hladina elektrolytu a pokud je nízká hladina, je třeba dolít destilovanou vodu, která by měla sahat 10mm nad desky. Další věci, které byste občas měli na baterii zkontrolovat, jsou vývody baterie, které by měly být čisté, bez koroze a svorky by měly být dobře utažené.

Životnost autobaterie:

Životnost autobaterie závisí i na vás, podle toho jak se k ní budete chovat, kolik kilometrů naběháte na jedno nastartování nebo kolik bude auto odstavené na místě bez startování a dobíjení baterie, ale hlavně závisí na způsobu používání a údržbě. Průměrná životnost baterie ale bývá v rozmezí 4-6 let, tedy pokud nedojde k fyzickému poškození baterie, po kterém vám už nepůjde. Nezvratně poškozena baterie je i tehdy, pokud se jí články vybijí pod 1,75V. V dnešních automobilech, ale s delší životností autobaterie nepočítejte, protože jsou výrazně více namáhané než kdysi. Nejvíce namáhaná baterie a to každá je v zimním období, protože pokud vám auto déle stojí v mrazech, elektrolyt se začne stahovat do desek a zůstane v ní voda, která může zamrznout a tak trvale poškodit baterii a vy už nenastartujete. Proto pokud víte, že auto bude déle stát a nebude se používat, je dobré baterii vyjmout a schovat ji do teplejšího prostředí.

Co udělat se starou autobaterií?

Autobaterie je potřebná při nastartování vozidla, ale pokud její životnost už vyhasla a vy jste si zakoupili druhou, tu poškozenou nevyhazujte jen tak. Tato baterie je velmi nebezpečný odpad, který je třeba ekologicky zlikvidovat. I když jsou nefunkční, dají se ještě prodat a to firmám, které se živí recyklací kovou. Autobaterie jsou velmi dobrým zdrojem olova a tak na té staré a nefunkční baterii můžete ještě vydělat.

Kdy autobaterie nejvíce trpí?

S autobaterií můžete mít problémy hlavně když často startujete, vypínáte motor a jezdíte na krátké vzdálenosti. Takový styl jízdy je pro baterii nepříznivý, protože nemá šanci se dobít. Pokud chcete aby baterie byla plně dobita, musíte na jedno nastartování projít cca 50-60 kilometrů. Chladná baterie se začne dobíjet, ale ještě později a to až tehdy, když dosáhne provozní teploty, která nastane až během jízdy po odcestováním cca 20 km. Pokud ale baterie je zcela vybitá a vy ji musíte odpojit a dát nabíjet, ujistěte se, že odpojením baterie nezpůsobíte ztrátu paměti některých elektronických funkci v autě. Například takové rádio, při odpojení baterie, pokud ztratí kód, bude ho od vás znovu ptát a pokud jste si ho neprošel a dáte to do servisu, mohou si od vás vyžádat i 30 € za vygenerování nového kódu.

Autobaterie můžeme rozdělit na 3 hlavní typy:

autobatéria
www.pixabay.com

Standardní autobaterie

Standardní autobaterie jsou vhodné pro starší typy vozidel. Vyrábějí se jako hybridní s minimálním odpařováním a nízkou potřebou údržby.

Trakční autobaterie

Trakční baterie jsou určeny pro napájení stabilním stejně směrným proudem různých zařízení. Jejich mřížky jim dovolují dlouhodobé vybíjení bez jakéhokoliv poškození baterie. Při nich je ale třeba často dolévat destilovanou vodu a skladovat tuto baterii můžete jen při plném nabití. Životnost této baterie je několik stovek nabíjecích cyklů. Používají se například pro obytné přívěsy, karavany, lodě a zdvihací zařízení.

Bezúdržbová autobaterie

Výhoda bezúdržbových autobaterii je vyšší výkon při startování vozidla. Také tyto baterie mají prodlouženou životnost a lépe snášejí vysoké nabíjecí proudy moderních vozidel. Tyto nabíjecí proudy jsou důvodem proč bezúdržbová baterie nemá co dělat ve starším autě. Vlastnosti a konstrukční limity starších alternátorů nejsou dost výkonné na to aby takovou baterii kvalitně dobíjeli. Bezúdržbové autobaterie jsou uzavřeny a nemůžete zkontrolovat hladinu elektrolytu. Nevýhodou u těchto bateriích jsou ty, že mají velmi špatné reakce na zcela vybití, které vám může způsobit i poškození baterie.

Dobrá a nabitá autobaterie je správným krokem k nastartování auta. Proto pokud vlastníte údržbovou baterii, neměli byste zanedbávat její servis, případně dolít destilovanou vodu a ona se vám za to odvděčí. Také nezapomínejte na dobíjecí cykly autobaterie, aby vám vydržela co nejdéle. Protože jak to platí i u každého auta, pokud se ke němu chováte dobře a dáváte mu to co třeba, auto vám poslouží déle a nebudete mít s ním takový problém a totéž platí i při bateriích.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *