Ferrari Testarossa: 80 léta a sen mnoha automobilových nadšenců

Ferrari Testarossa, jak ho jen popsat. Stejně jako 90-te roky, tak i 80-te roky přinesly do světa automobilů hodně úžasných kousků. Krásný a originální design, velký výkon a sen mnoha mladých chlapců jezdit na takovém autě. Ano, říká se o legendě, Ferrar Testarossa. Ve své době to bylo jedno z nejkrásnějších a nepřekonatelných aut. Pojďme se tedy blíže podívat na tento oldschoolové automobil který je znám iv dnešních časech.

Ferrari Testarossa:

Ferrari Testarossa je automobil který se začal vyrábět už v roce 1984 a jeho výroba byla ukončena 12 let poté, tedy v roce 1996. Vyrobeno bylo jen 9939 kusem tohoto nádherného automobilu a jeho výroba zahrnuje i modely které označovaly 512 TR a 512 M. Sportovní automobil Ferrari Testarossa v roce 1984, čili v roce kdy začala jeho výroba, byl i poprvé představen světu a to na Pařížském autosalonu.

Testarossa není jen tak nějaký vymyšlený název, i když to tak může znít, je v tom víc. V překladu to znamená červená hlava, ne lidská, ale právě tak pod kapotou vozu. Ferrari Testarossa mělo nabarvenou hlavu válců, právě na červeno. A v poslední řadě název Testarossa, používala automobilka pro své výkonně a exkluzivní modely.

Design:

Ferrari Testarossa je dvoudveřové kupecké, se svou šířkou téměř 2 metry. Design tohoto auta byl na tu dobu prostě nádherný a nikdy nelze zaměnit s jiným. Ferrari Testarossa mělo jedinečné a specifické žebra na boku auta, které ale nebyly zařazeny designem ale měli významné využití. Takový design automobilu Ferrari Testarossa a šířku auta způsobovala dvojice chladičů které byly umístěny na bocích automobilu. Tyto dva chladiče pečovali o optimální teplotu motoru. Tento design vznikl ve studiu Pininfarina.

Model Ferrari Testarossa jakoby zdokonalil design 80. let a jeho výrobci kromě žeber na bocích auta ho vybavili i dalšími zajímavými prvky. V té dobře byly populární vyklápějící světla, takže Ferrari Testarossa mělo vyklápěcí nejen přední světla ale i ty zadní. Zadní vyklápějící světla se ukrývali za mřížkou, kterou tvořila pětice lamel, která se táhla přes zadní část automobilu.

Podvozek:

Automobil Ferrari Testarossa je položené na patnáctipalcových discích, jejichž šířka je 240mm vpředu a vzadu až 280mm. Podvozek tohoto auta je nezávislý na zavěšení kol, zdvojenými teleskopickými kapalinovými tlumiči, vinutými pružinami a šroubovými stabilizátory. K motoru byl docela dobrý přístup, avšak museli jste udělat jednu věc, demontovat hnací ústrojí. I když se to může zdát komplikované, velmi to pomohlo při výměně některých součástek motoru.

Interier:

Interéru Ferrari Testarossa je na 80-te roky docela dobře vybaven. Má výškově nastavitelná kožená sedadla, což je standardem v tomto vozidle, a standard je také elektrické stahování oken a taky klima. Interiér je pro řidiče také dostatečně prostorný. Interiér je úctyhodný na toto Ferarri, ale zavazadlový prostor již takový exkluzivní není. Však nač by i byl jelikož přednosti tohoto auta jsou pod kapotou a ne v zavazadlovém prostoru, ale přesto jste si svůj náklad mohli odložit, ať už pod přední kapotu automobilu nebo za přední sedadla. Výrobci ale věděli že i když si některý lidé koupí sportovní vůz, že si budou chodit i na něm nakupovat, vždyť kdo by před obchoďák nechtěl přijít s novým Ferrari, a tak nabízely zákazníkům na míru ušité kufry a tašky.

Motor:

Ale zpět ke hlavní přednosti automobilu Ferrari Testarossa a tou je jeho motor. Je umístěn ve středu automobilu, před zadní nápravou. Řadit rychlosti v tomto automobilu jste mohli jedině manuálně, což vám nabízela 5stupňová převodovka, která poháněla zadní nápravu. Takže tedy pod zadní kapotou jsme moli najít vidlicový motor V12 o objemu 5 litrů. Tento motor dodával autu výkon které jelo rychlostí 395-ti koňů / 291 kW. Motor má na každém válci 4 ventilu s rozvodem DOHC a vícebodovým vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic.

Rozdíl mezi plochým vidlicovým motorem a boxerem:

Rozdíl plochým a vidlicovým motorem a boxerem na oko lze nerozeznání protože mezi svým válci svírají úhel 180 °, ale tyto motory se od sebe odlišují. To právě tím, že motory boxer mají pro každý píst jeden klikový čep, no vidlicové motory mají jeden klikový čep společný až 2 písty.

Ferrari Testarossa, již při tomto názvu je jasný velký výkon a hlavně radost z jízdy, proto byste se o spotřebu neměli zajímat, a byl to hlavně důvod, jak jsme již psali v úvodu článku, že to byl jen sen mladých chlapců. Spotřebu tohoto automobilu asi udal někdo kdo s ním jezdil velmi opatrně a ne rychle, protože papírově mělo spotřebu “jen” 16 litrů na 100 km. Papírová spotřeba byla sice pěkná, ale při takovém autě asi by nikomu nedalo to občas nevytočí a s někým se neponaháňať čím spotřeba auta mohla vystoupat až na nebesa. Ferrari Testarossa i se svými 1506 kilogramy, dokázalo zrychlit z 0 na 100 za 5,3 sekundy a dosáhnout rychlosti maximálně 290 km / hod. Model Ferrari Testarossa měřil 4485 mm na délku, auto bylo široké 1976mm a výška auta dosahovala 1130mm od země, tedy pokud v něm seděl hubený člověk. Auto vážilo 1506 kg.

Model 512 TR (TR – Testa Rossa):

V roce 1991 přišel na svět nástupce Ferrari Testarossy a byl to model 512 TR. Tento model přišel o své rozdělené světlomety, dostalo otvory pro přívod vzduchu k předním brzdám a dostalo i zpětné zrcátko na straně spolujezdce. Takže druhý model automobilu Ferrari Testarossy dostal i změněný design auta.

Design tohoto auta byl zase o něco unikátnější, no nebyl jediný co se na autě vylepšilo. Strůjci vyladili i motor, přičemž byl stejný jako při starém modely. Vidlicový dvanáctiválec dostal nové písty, sací ventilu, výfuk a zvýšil se mu kompresní poměr. Díky těmto úpravám se autu podařilo vyladit výkon až na 319 kW / 433 koní. Model 512 TR díky úpravám motoru dokázala zrychlit z 0 na 100km / hod za 4,8 sekundy, čemuž lze pomohla i úspora hmotnosti auta. Nebyla velmi výrazná ale auto po odlehčení vážilo 1473 kg. Celkově vyrobených novějších kusů Ferrari 512 TR bylo 2295.

Model F512 M (M – Modificata):

Nakonec v roce 1994 se dostal na svět třetí a to poslední model automobilu Ferrari Testarossa a tím byl model F512 M (M znamená modificata). Design automobilu zase prošel úpravami a zase to schytali vyklápěcí světlomety, které zmizely z přední části vozu a ty zadní byly nahrazeny čtveřicí kulatých světlometů.

Třetí model Ferrari F512 M díky svou zase o něco vylepšenému motoru dokázala pokořit svého předchůdce a zrychlení automobilu z 0 na 100 km / hod bylo za neuvěřitelných 4,6 sekundy. Maximální rychlost tohoto automobilu byla při 315-ti km / hod. takovou rychlost dokázal vyvinout motor který poháněl zadní nápravu výkonem 328 kW / 446 koní s točivým momentem 500 Nm. A samozřejmě se o to postarala i redukce hmotnosti automobilu která také nebyla výrazná a po úpravě automobil vážil 1455 kg. Písty a sací ventilu už dostal předchůdce tohoto modelu, ale tento vyladěný motor měl také jisté úpravy, kterými byly: klikový hřídel a titanové ojnice, přičemž se zase zvýšila hodnota kompresního poměru. S tímto motorem pod kapotou se vyrobilo jen 500 kusů, ale 75 z nich mělo pravostranné řízení.

Ferrari Testarossa bylo, je a navždy bude úžasné auto které dokázalo svět okouzlit nejen svým nádherným designem, ale také výkonem a sportovním duchem. Automobil se sice vyráběl v 80. letech a jak jsme psali na začátku, tento vůz byl sen mnoha automobilových nadšenců. Roky se posunuly vpřed, ale sny zůstávají. I v dnešní době je to nádherný vůz který by nejeden automobilový nadšenec rád viděl zaparkovaný před svým domem.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *