3 pomalé vozy, které potkáváme na silnicích každý den (1. Část)

V dnešním článku se podíváme na 3 pomalé vozy, které potkáváme na našich silnicích téměř každý jeden den. Když mluvíme o pomalých autech, myslíme tím auta, jejichž výkon je více než nedostačující, protože každé předjíždění vyžaduje pořádný kus odvahy a také rozvahy. Pokud byste totiž s takovým automobilem začali předjíždět a správně neodhadli vzdálenost oproti jedoucího vozidla, skončilo by to pravděpodobně velmi špatně.

V jednoduchosti a zkratu řečeno, tyto 3 pomalé auta, o kterých si dnes napíšeme můžeme považovat za brzdy provozu.

Možná vás napadla otázka, proč by automobilky vyrobili auta, které jen z velkou obtíží předběhnou autobus? Odpověď je velmi jednoduchá. Auta tohoto typu jsou ai byly určeny převážně do městského provozu a jejich hlavní předností měla být hlavně nízká cena. U některých případech se však nejednalo čistě jen o auta určené do městského provozu a jejich cena v době výroby také nebyla nejnižší. Můžeme tedy konstatovat, že v těchto případech šlápli výrobci automobilů úplně vedle.

Podívejme se na 3 pomalé auta, které denně potkáváme na našich silnicích:

 Škoda Octavia 1.4 MPi

škoda octavia 1.4 mpi
Rudolf Stricker / Wikimedia.org

Škoda Octavia první generace je dodnes velmi oblíbený automobil. Ne však s benzínovou 1.4-kou pod označením MPi. V roce 1999 se totiž v Škodovce zrodila myšlenka vytvořit verzi Škody Octavie, která by byla dostupná i pro lidi, jejichž výplatní páska nebyla příliš oslnivá. Výsledkem této myšlenky byla právě Octavia 1.4 MPi, která jezdila na tenkých kolech o rozměrech 175/80 R 14. A co výbava? Dá se říci, že žádná nebyla a v autě se nacházely pouze nezbytné věci, jako topení bez klimatizace, zda volant bez posilovače řízení.

Největší problém této Octavie se však neskrýval v interiéru, exteriéru či výbavě automobilu, ale právě pod kapotou. Zde byl usazen drobný čtyřválcový motor o objemu 1397 cm3 s ventilovým rozvodem OHV. Motor poskytoval opravdu jen velmi skromný výkon 44 kW a 120 Nm, což bylo na poměrně těžkou Škodu Octavii žalostně málo. Výsledkem kombinace těžkého auta a slabého motoru bylo mizerné a líné auto, po kterém sáhlo jen pár motoristy. Tento zvrácený nápad byl téměř ihned od začátku předurčen k neúspěchu, o čemž svědčí i tyto parametry:

Zrychlení z 0 na 100 km / h – 18,5 sekund

Maximální rychlost – 155 km/h

Spotřeba paliva -7,5 až 8 litrů

 Peugeot 206 1.1 8v

peugeot 206 1.1 8v
Vauxford / Wikimedia.org

Peugeot 206 je považován za malé městské auto. Není se tedy čemu divit, že pod jeho kapotou můžeme najít také malý motor o objemu 1.1 litru. Jde o zážehový čtyřválec, který je nejmenším a také nejslabším motorem, který se pod kapotu Peugeotu 206 montoval. I přesto, že se jedná o malý a slabý motor z našich tří pomalých kandidáty si vede tento motor nejlépe. Motor 1.1 8v disponuje výkonem 44 kW a točivým momentem 94 Nm, což je velmi málo, ale na malé auto určené hlavně do městského provozu to není tak hrozné. Podívejme se na jeho dynamické parametry:

Zrychlení z 0 na 100 km/h – 15.4 sekund

Maximální rychlost – 157 km/h

Spotřeba paliva – 6,3 litru

VW Polo 1.0 MPi

volkswagen polo 1.0 mpi
OSX / Wikimedia.org

Zlatým hřebem naší trojice je VW Polo 1.0 MPi, které si vede z těchto tří pomalých automobilů nejhorší. Polo je vybaveno čtyřválcovým zážehovým motorem o objemu méně než 1 litr, přesněji 999 cm3 s vícebodovým vstřikováním MPi. Tento motor disponuje ubohým výkonem 37 kW a 86 Nm což je v dnešní době běžná polovina výkonu i těch nejslabších městských modelů Podívejme se na parametry Pola s tímto motorem:

Zrychlení z 0 na 100 km/h – 21.4 sekund

Maximální rychlost – 145 km/h

Spotřeba paliva – 6,6 až 7 litru

Na závěr bych dodal, že i když všechny tyto automobily postačují na běžnou jízdu městem, na dálnici bych vám doporučil raději vyrazit autobusem jako některým z těchto modelů. Samozřejmě, všechny tyto zmíněné pomalé auta dokážou vyvinout rychlost 130 km / h, ale jako u všech automobilech s malým motorem a výkonem, roste neúměrně s narůstající rychlostí i spotřeba paliva. Při běžné dálniční rychlosti je tedy spotřeba těchto motorů stejná, jako například spotřeba 3-litrového šestiválce.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *