Homokinetický kloub: Jak funguje a jak se projevuje jeho poškození?

Homokinetický kloub je druh kloubu v automobilu, který umožňuje přenos otáček mezi hřídelem v různých úhlech, při zachování jeho konstantní úhlové rychlosti. Tento kloub se nejčastěji používá na hnací nápravě automobilu, ale také i na více prvkových nápravách a tedy nápravách s nezávislým zavěšením kol.

Homokinetický kloub:

Aby homokinetický kloub správně fungoval, je třeba aby bylo zajištěno jeho dostatečně mazání. Homokinetický kloub je nejčastěji mazaný tukem a je chráněn gumovými manžetami, aby se do něj nedostaly nečistoty. Pokud se však nějaká manžeta poškodí nebo náhodou přetrhne, je nutná její okamžitá výměna. V opačném případě by se do kloubu mohli dostat nečistoty, které kloub poškodí.

Jak zjistíte zda je homokinetický kloub poškozen?

Opotřebovaný či jinak poškozený homokinetický kloub se ohlašuje buchotaním a praskáním. Takové, či jinak podobné zvuky však mohou vytvářet i jiné komponenty a tak je před samotnou, ne levnou výměnou homokinetického kloubu nutná přesná diagnostika. Opotřebovaný homokinetický kloub poznáte buď to vizuální kontrolou manžet poloosy, které však mohou být v pořádku, ale kloub může být i tak poškozen, nebo následnou kontrolou.

Poškozený homokinetický kloub:

poškodený homokinetický kĺb
www.pixabay.com

Lehké poškození homokinetického kloubu – pukání při plném vytočení volantu / kol vlevo či vpravo a při pomalé jízdě dopředu nebo dozadu.

Středně těžké poškození kloubu – časté pukání a buchotanie při jízdě vpřed

Těžké poškození kloubu – homokinetický kloub se rozpadne, přičemž je automobil neschopen pokračovat v jízdě, protože je zabráněno přenos síly na hnací kola.

Výměna homokinetického kloubu nepatří mezi nejlevnější no ani nejdražší záležitosti. Vše však závisí na typu automobilu. Aby vám homokinetický kloub vydržel co nejdéle, doporučuje se pravidelně kontrolovat a v případě potřeby včas vyměnit manžety poloosy.

Typy homokinetického kloubu:

Zdvojený kardanový kloub:

Je to nejjednodušší typ homokinetického kloubu. Jde o kardanový hřídel, jehož část mezi hřídelemi je co nejkratší, ale zároveň je zajištěno, aby se oba klouby otáčely o stejný úhel. Tento typ homokinetického kloubu dokáže přenést velké množství točivého momentu a výkonu, ale jeho nevýhodou je prostorová náročnost. Právě proto se zdvojené kardanové klouby montují zejména na nápravy nákladních aut.

Kuličkový kloub:

Kuličkový kloub je momentálně nejpoužívanějším Homokinetický kloubem, hlavně díky jeho kompaktním rozměrům. Tento typ kloubu se nejčastěji používá u osobních automobilů, klasicky na přední nápravě. Výhodou tohoto kloubu je také velký úhel mezi hnacím a hnaným hřídelem (až 52 stupňů).

Tripoidný kloub:

Tripoidný kloub se používá jako vnitřní kloub poloos, přičemž se skládá z trojčapového těla vybaveného valivými kameny, které zapadají do unášeče se třemi drážkami. Výhodou tripoidného kloubu je menší úhel a možnost lineárního pohybu v ose unašeče.

Podívejte se na krátkou ukázku funkce homokinetického kloubu:

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *