Iridiové svíčky: Jsou iridiové svíčky lepší než ty klasické?
Iridiové svíčky slibují zvýšení výkonu a snížení spotřeby motoru. Jaká je však realita? Jsou iridiové svíčky opravdu lepší než ty klasické nebo jde jen o mýtus? V dnešním článku se tedy podíváme na iridiové svíčky, jejich konstrukci, funkci a výhody či nevýhody oproti klasickým zapalovacím svíčkám.
Konstrukce iridiové svíčky:
Iridiové svíčky jsou vyrobeny ze slitiny iridia a rhodia. Tyto vysoce kvalitní materiály jsou několikanásobně pevnější a také odolnější vůči teplotám jako materiály, ze kterých se vyrábějí standardní zapalovací svíčky pro spalovací motory. Z hlediska konstrukce se iridiové svíčky o něco málo odlišují od těch klasických. Iridiové svíčky totiž mají krátkou zkosenou vnější elektrodu, která zlepšuje přístup k směsi paliva a vzduchu a nejtenčí centrální elektrodu, jejíž průměr je 0,4 mm, což zaručuje nižší energetické nároky. Jen pro informaci, klasické zapalovací svíčky mají obvykle průměr centrální elektrody 2.0 mm a platinové zapalovací svíčky 1,1 mm.
Iridiové svíčky a jejich výrobcem udávané výhody:
– nižší spotřeba paliva
– vyšší výkon motoru
– nižší energetické nároky na zapálení směsi
– rovnoměrnější chod motoru při volnoběhu
– delší životnost iridiovou svíček
Podle výrobců dokážou iridiové svíčky zvýšit výkon motoru a snížit jeho spotřebu díky lepšímu odpálení směsi paliva a vzduchu za nižších energetických nároků. Nicméně, jelikož tuto teorii nemáme podloženou žádnými skutečnými fakty jako například testem na dynamometru či jiným adekvátním testem, nedovolíme si říci, zda jsou iridiové svíčky opravdu lepší než klasické zapalovací svíčky.
Mnoho lidí však tvrdí, že po výměně klasických zapalovacích svíček za iridiové pocítili menší rozdíl ve výkonu motoru a jeho spotřebě. Toto tvrzení a pocit však mohl být způsoben pouze výměnou starých zapalovacích svíček za nové nebo jakýmsi placebo efektem, kterému daní řidiči uvěřili.
Pravdou však zůstává, že iridiové svíčky jsou vyrobeny z kvalitnějších a odolnějších materiálů jako klasické zapalovací svíčky. To tedy znamená, že tyto svíčky vydrží větší namáhání a jejich životnost je také vyšší než životnost klasických zapalovacích svíček. Na opačné straně ale stojí vyšší cena iridiovou zapalovacích svíček, které by se v případě jejich delší životnosti nemuseli vždy vyplatit.
Iridiové svíčky však používají mnohé závodní či jiné sportovní modely aut a pokud se na to podíváme z čistě teoretického hlediska, mohli by iridiové svíčky fungovat. Samozřejmě jen v případě dodržení určitých kritérií, jako jsou:
Při spalování směsi paliva a vzduchu v motoru se ne vždy spálí všechno palivo, které se dostane do spalovacího prostoru. To znamená, že se malé množství paliva bez užitku dostane výfukem ven. Pokud by však Iridiová svíčka dokázala zapálit směs efektivněji a tím spálit větší podíl paliva než klasická svíčka, dalo by se říci, že malé navýšení výkonu a snížení spotřeby paliva motoru by bylo možné. I v takovém případě by však šlo jen o velmi malé nepozorovatelné navýšení výkonu a snížení spotřeby, které by řidič běžného automobilu nedokázal prokázat no ani procítit.
Pokud však nedostaneme do rukou jasný důkaz o tom, že to tak je, nedovolíme si tvrdit, že to, co udává výrobce o těchto zapalovacích svíčkách, je skutečně pravda. Každopádně vám jasnou odpověď dát nedokážeme, protože jen samotnou výměnu svíček za iridiové, iv případě, pokud by dosahovaly parametry udávané výrobcem, nedokážeme změřit na dynamometru. Udávaný nárůst výkonu odměřený na dynamometru (brzdě) by totiž mohl být způsoben pouze odchylkou v měření.