Sportovní filtr: Zvýší výkon motoru nebo jde jen o mýtus?

Sportovní filtr je velkým lákadlem pro mnohé garážových kutily, kteří se snaží dostat pod kapotu svého auta pár koníků navíc. Proč je však výměna klasického vzduchového filtru za sportovní filtr tak oblíbená a skutečně dokáže zvýšit výkon motoru? Na tyto, ale i jiné otázky si zodpovíme níže v článku, ale nejdříve si pojďme napsat o tom, co vlastně ten sportovní filtr je, z čeho je vyroben a jaká je jeho konstrukce.

Sportovní vzduchový filtr:

Sportovní vzduchový filtr je nejčastěji vyroben ze skládaného bavlny, ocelové mřížky a pryžového rámu. Bavlna při tomto filtru totiž zaručuje lepší propustnost nasávaného vzduchu jako papír, ze kterého jsou vyrobeny běžné vzduchové filtry a ocelová mřížka zas zachytí větší nečistoty jako jsou kamínky, hmyz, kousky bláta, či jiné nečistoty na silnici. Pryžový rámeček a ocelová mřížka také vytvářejí a udržují tvar filtru. Mřížka filtru je spolu s bavlnou zalisovaná do pryžového rámu, který kromě toho že vytváří a udržuje tvar filtru, zabezpečuje i utěsnění sportovního filtru v původním airboxu sacího potrubí.

Sportovní filtr a výkon:

Sportovní filtr má oproti klasickému papírovému vzduchovému filtru větší propustnost vzduchu, což zaručuje, že do válců se dostane poměrně větší množství vzduchu. V jednoduchosti a stručně řečeno, tam kde je více vzduchu, je možné zapálit větší množství paliva, což se odrazí i na výkonu auta. Sportovním filtrem je tedy možné dosáhnout určité navýšení výkonu no tento nárůst výkonu není citelný, protože se obvykle jedná pouze o 2 až 4 koně navíc. Takový nárůst výkonu je však obtížné odhalit i na válcové stolici (brzdě), která slouží k měření výkonu motoru, protože by se mohlo jednat jen o odchylku měření.

Několik garážových mistrů však dělalo testy na válcové brzdě, kde se skutečně potvrdilo, že sportovní vzduchový filtr dokáže zvýšit výkon motoru o zmíněných pár koní. Jak jsem však již napsal tento minimální nárůst výkonu není citelný a tak se nejčastěji kombinuje is dalšími úpravami a to nejčastěji s úpravou sacího potrubí, o kterém si však napíšeme v dalších článcích.

Vyšší/nižší filtrace sportovního filtru:

Jak to již v tomto článku jednou zaznělo, sportovní filtr má oproti klasickému papírovému vzduchovému filtru větší propustnost vzduchu. Mnozí motoristé si však větší propustnost vzduchu spojují i s větší propustností nečistot, což však neznamená, že to tak opravdu je. To, že se přes sportovní filtr dostane do motoru větší množství vzduchu nemusí mít na podíl nečistot žádný vliv. Právě naopak, sportovní filtr má oproti papírovému filtru nejen větší propustnost, ale díky bavlně zaručuje minimálně stejnou, ne-li dokonce lepší filtraci. To však záleží od výrobce konkrétních sportovních filtrů jakož i od materiálů, které na ně byly použity.

Většina sportovních filtrů je však schopna zadržet i miniaturní, okem nepozorovatelné prachové částice, jejichž velikost je jen 3 mikrometry. Pouze pro informaci 1 mikrometr je 0,001 milimetru, přičemž částice, které jsou menší než 3-2 mikrometry jsou jen kouř.

Životnost sportovního filtru:

Dostáváme se k jedné z hlavních předností sportovního filtru, kterou je pro mnohé motoristy málo známá životnost. I přesto, že je tento filtr výrazně dražší než klasický vzduchový filtr, vyplatí se do něj investovat. Klasický papírový vzduchový filtr je totiž třeba měnit zhruba po ujetí 10 až 20 tisíc kilometrů, v závislosti na prašnosti prostředí, ve kterém jezdíte. Sportovní vzduchový filtr vyroben z kvalitní bavlny však namísto výměny stačí jen jednoduše vyčistit čisticí sadou či vyprat a opět je jako nový. Životnost, respektive i záruku k mnoha sportovní filtry udávají někteří výrobci až na 1 milion kilometrů, což je podstatně více než je udávaná životnost jednoho auta. To znamená, že zpočátku větší investice se již po několika čištěních vrátí.

Sportovní filtr a jeho výhody:

zvýšení výkonu a točivého momentu

snížení spotřeby paliva

– doživotní životnost filtru

– lepší filtrace vzduchu

– jednoduchost výměny

– menší propustnost nečistot

– není třeba ho měnit, stačí ho vyčistit

Podívejte se na krátkou video ukázku testu sportovního filtru na válcové brzdě:

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *