Černý kouř z výfuku: Jde o problém, jen “symbol” čipnutého TDI?

Černý kouř z výfuku:

Kdybychom se zeptali 100 motoristů, či už na cestě viděli auto, kterému šel černý kouř z výfuku, odpovědělo by nám minimálně 90 lidí kladnou odpovědí. Co však stojí za tímto jevem a proč se černý kouř z výfuku může objevit i při autech, které nejsou vybaveny načipovaným TDI motorem? Pojďme se na tento problém podívat blíže.

Černý kouř sálající z výfuku auta je jednoznačným příznakem toho, že motor spaluje příliš bohatou směs. Když mluvíme o bohaté směsi, myslíme tím směs, která obsahuje méně vzduchu, než je nutné pro správné spálení paliva. Jde tedy o směs, která je buď to příliš chudá na vzduch nebo příliš bohatá na palivo. Pokud motor spaluje bohatou směs, znamená to, že se do válců motoru dostává větší množství paliva než by k určitému poměru vzduchu patřilo a právě kvůli tomu, dochází k nedokonalému spalování, které doprovází černý kouř z výfuku obsahující větší množství sazí.

Za spalováním bohaté směsi, které doprovází černý kouř z výfuku, mohou stát jen dvě poruchy a to přesněji porucha palivového systému nebo problém s dodávkou vzduchu. Protože však všichni dobře víme jak velké množství komponentů tvoří palivový systém a sací systém, asi nám ihned napadne, že na vině může být hned několik komponentů. Pojďme se na ně podívat.

Při zážehovém (benzínového) motoru:

  • Porucha lambda sondy
  • Netěsné sací potrubí
  • Porucha váhy vzduchu
  • Protékající vstřikovače
  • Porucha vysokotlakého čerpadla paliva

U vznětového motoru:

  • Porucha vysokotlakého čerpadla paliva
  • Porucha váhy vzduchu
  • Protékající vstřikovače
  • Nadměrně zanesený vzduchový filtr

Spalování bohaté směsi však ne vždy provází jen černý kouř z výfuku. Černý kouř z výfuku je totiž jen vizuální jev, který je doprovázen mimo jiné vysokou spotřebou paliva, obtížnými starty či ztrátou výkonu.

Z technického hlediska je však dobrou zprávou, že krátkodobé spalování bohaté směsi nemůže motoru nijak výrazně uškodit. Z dlouhodobého hlediska však vede spalování bohaté směsi k závažným technickým poruchám či jiným problémům. Právě proto je urychlené řešení tohoto problému tím nejlepším řešením. Vyhnete se tak dodatečným opravám, které by vás mohly stát podstatně dražší než počáteční oprava.

Černý kouř z výfuku a emise:

Černý kouř z výfuku není jen vizuální problém, ale také technický a zdraví škodlivý. Když mluvíme o zdraví, tento kouř totiž obsahuje zvýšené množství zdraví škodlivých sazí, které jsou karcinogenní a jejich dýcháním trpí naše dýchací cesty a plíce.

Nejedná se však jen o zdravotní problém. Zvýšené množství sazí v černém kouři se dostává i do motorového oleje, což vede k jeho rychlejší degradaci a následnému Zakarbonovaná pístních kroužků, zanesení mazacích kanálků a olejového filtru, přes které putuje motorový olej z olejové vany na mazaná místa. Výsledkem velmi znehodnoceného motorového oleje je nedostatečné mazání, které vede k většímu opotřebení jednotlivých částí motoru a následně na to až k zadření motoru.

Černý kouř z výfuku se tedy může objevit, za kterýmkoliv autem a ne jen za načipovaným TDI, jak si mnozí lidé myslí. Tato barva kouře se objeví za každým automobilem, který spaluje nadměrně bohatou směs.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *