Vybitá autobaterie: Pomohou startovací kabely nebo nabití autobaterie?

Vybitá autobaterie? Co s ní je, pokud nepomohou startovací kabely ani nabíjení?

Autobaterie je nedílná součást auta, i když není přímo jeho komponentem. Autobaterie nám pomáhá se startováním auta, kdy dodává dostatečné množství energie na to aby motor nastartoval a úlohu autobaterie přebral alternátor. Někdy se však stane, že otočíte klíčkem no nestane se nic. V takovém případě se může jednat o to, že baterie je již vybitá nebo nadobro odešla. Pojďme si tedy blíže říct, proč nemůžete nastartovat když máte starší autobaterii, no i to, proč se vám stejná situace může přihodit i na novějších autobaterie.

Vybitá autobaterie:

Vybitá autobaterie je stav, kdy se v ní nenachází dostatek energie na nastartování auta. Toto se vám může snadno stát, pokud uděláte pár chyb. Jedním z příkladů, při kterém se vám dokáže baterie vybít jsou zapnutá světla, které si nikdo během dne nevšimne. Pokud jste vypnuli motor a zapomněli jste vypnout světla, světla berou energii na svícení z baterie. Při zapnutých světlech vám baterie dlouho nevydrží a i když nasednete do auta a otočíte klíčkem do první polohy, kontrolky se vám mohou rozsvítit, ale po otočení klíčku do druhé polohy se nic nestane. Jednoduše autobaterii došla šťáva a vy máte jen pár možností jak tento problém vyřešit.

První možností, pokud máte startovací kabely a po blízku kamaráda s autem nebo vlastníte druhé auto, vyhráli jste. Stačí vám otevřít kapoty, připojit kabely na autobaterii, chvíli počkat a přes kabely se vám dostatečně vaše vybitá autobaterie nabije, a vy můžete nastartovat. Při této možnosti, pokud nastartujete pomocí kabelů, je doporučeno nechat déle běžet motor, případně se povozit déle, protože pokud zase dostatečně nenabijete baterii, opět se vám může stát že po vypnutí už nenastartujete.

Jak správně připojit startovací kabely:

štartovacie káble
www.pixabay.com
  1. Červený kabel připojíme ke kladnému pólu vybité autobaterie
  2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól nabité autobaterie
  3. Černý kabel ale nejdříve připojíme na záporný pól nabité autobaterie
  4. Druhý konec černého kabelu by se měl připojit na kovový díl auta
  5. Následně nastartujeme auto s nabitou autobaterií
  6. Chvíli počkáme a trochu zvyšujeme otáčky na nastartovaném autě
  7. Zkusíme nastartovat auto s vybitou autobaterií

Pokud vám auto nenastartuje, třeba ještě chvíli počkat a zkusit to znovu za pár minut, ale také se vám může stát že nenastartujete. To však nemusí být vaše chyba, protože chyb může být více. Jednou kterou bychom zmínili, je například již slabý alternátor na autě s nabitou baterií a na druhém autě příliš silná vybitá autobaterie, a v takovém případě málokdy dokážete nastartovat.

Další možností je roztlačení auta, ale tuto možnost ani nejdeme rozepisovat, protože mnoho výrobců nedoporučuje tento “nakopávací akt” a to hlavně při těch moderních autech. Takže tuto možnost přeskočíme a podíváme se na starou klasiku a tou je nabíjení baterie. Při nabíjení baterie byste měli dávat ale pozor. Samozřejmě pojďme postupně, pokud máte nabíječku až doma a auto před domem, musíte baterii demontovat.

Musíte demontovat kladný a záporný kabel a také baterie bývá uchycena většinou krytkou a šroubem. Po demontáži baterie ji připojíte na nabíječku. Zase samozřejmě plus na plus a minus na minus. Při nabíjení byste si měli ale dávat pozor, protože vám hrozí také nebezpečí. Při nabíjení se z baterie uvolňuje vodík a kyslík, což spolu tvoří nebezpečnou směs a tak by prostory pro nabíjení baterie měly být dobře odvětrávané. Také byste ji neměli nabíjet někde, kde používáte oheň, například v kuchyni při vaření nebo u krbu kvůli vodíku, který vylučuje nabíjející se autobaterie.

Vybitá autobaterie se nabíjí maximálním proudem 0,1 nebo nižším celkové kapacity baterie. Baterii také můžeme nabíjet maximálně 30 hodin s konstantním napětím 14,4 V. Zcela vybitou baterii byste měli dát okamžitě na nabíječku, protože může dojít ke sulfataci. Ale proč o sulfataci mluvíme při nabíjení autobaterie? Příznaky počáteční sulfatace můžete odhalit i při nabíjení autobaterie a to tak, že baterie se vám rychle zahřeje.

Sulfatacia autobaterie:

vybitá autobatéria
www.pixabay.com

Pojďme se blíže podívat co je to sulfatace a jak byste ji mohli porazit už v začátcích. Sulfatace je nepříznivý stav pro vaši baterii a také vaši peněženku. Je to stav, při kterém se na olověných deskách usazují krystalky síranu olovnatého. Ke tomuto jevu může dojít pokud auto dlouho stojí bez nastartování a dobíjení baterie, a čím vyšší teploty jsou, tím dříve a rychleji proběhne sulfatace. Sulfataci baterie ale můžeme odhalit, protože na baterii se to projeví a my si řekneme hlavní znaky sulfatace:

  1. ztráta kapacity baterie
  2. Rychlé zahřátí baterie při nabíjení
  3. Zvětšené svorkové napětí
  4. Plynování článků již krátce po zahájení nabíjení

Také si v pár bodech řekneme, proč tato sulfatace vzniká:

  1. Dlouhé stání bez nabíjení baterie
  2. Klidové napětí nižší než 12,5V
  3. Nízká hodnota elektrolytu (menší než 1,22kg / l)
  4. Krátké trasy, při kterých se autobaterie nestačí dobíjet na plné hodnoty

Podle těchto hlavních znaků, byste měli vědět rozpoznat správně fungující baterii a baterii, v níž probíhá sulfatace. Při začínající sulfataci si ale víte s ní poradit a částečně nad ní vyhrát. Sulfataci je obtížné a náročné odstranit, ale částečné odstranění dosáhnete zase jen při nabíjení. Postup při odstraňování začínající sulfatace je následující. V jednoduchosti, musíte pouze nabíjet baterii v krátkých intervalech s velmi malým proudem.

Při nabíjení baterie byste se tedy neměli splést s kabely, pro jistotu si to zopakujeme. Červený kabel je plusový a černý je minusový, tedy kostra. Protože pokud tyto dva kabely přehodíte nebo spojíte nastává zkrat, což také není prospěšné. Rovněž životnost autobaterie závisí na vašem používání, v tomto článku jsme si řekli o jejím poškození z nedbalosti o ni, příznaky sulfatace, co to je, jak se projevuje a co byste měli dělat s baterií, aby se vám takto nepoškodila a samozřejmě, pokud nemáte bez údržbovou baterii, s určitostí by se vám odvděčila kdybyste se o ni starali tak, jak se má.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *