Intercooler: K čemu slouží toto cool zařízení?

Intercooler využívají hlavně vznětové motory no i některé zážehové motory, které jsou vybaveny turbodmychadlem. Co však je tento intercooler a čemu slouží?

Intercooler je výraz z angličtiny a v překladu znamená mezichladič stlačeného vzduchu. Mezichladič tedy ochlazuje ohřátý stlačený vzduch, který vychází z turbodmychadla. Intercooler je důležitá součást mezi turbodmychadlem a motorem, protože tento chladný vzduch obsahuje více kyslíku a tím pádem, čím je větší množství kyslíku, tím je možné zapálit větší množství paliva a dosáhneme tím vyšší výkon motoru. Mezichladič stlačeného vzduchu je nejúčinnější v případě, když se pohybujete s automobilem co největší rychlostí, na různých autech může mít různé rozměry, vždy je uložen tak aby měl co největší přísun vzduchu.

Intercooler je nejčastěji umístěn:

intercooler
MAHLE / Youtube.com

Front Mounted IC:

Jde o mezichladič stlačeného vzduchu, který je umístěn vpředu, za předním nárazníkem automobilu.

Side Mounted IC:

V tomto případě je mezichladič stlačeného vzduchu umístěný na boku, v oblasti blatníku, nárazníku automobilu.

Top Mounted IC:

Mezichladič vzduchu je umístěn navrchu nad motorem, přičemž se na kapotě nachází nasávací otvor.

Intercooler může být chlazený vzduchem nebo vodou:

Vzduchem chlazený:

Tento typ intercoolera využívá lamely na svém povrchu na odvádění tepla ze stlačeného vzduchu.

Vodou chlazený:

Tento typ intercoolera používají zejména sportovní automobily a na chlazení stlačeného vzduchu používá chladicí kapalinu, která má svůj vlastní chladicí okruh.

Intercooler ale není bezúdržbová součástka a tak je velmi náchylný na mechanické poškození. Hned to ale dokážete zjistit, protože takový poškozený IC se vám vždy odvděčí vyšší spotřebou paliva a o dost nižším výkonem motoru. Mezichladič stlačeného vzduchu se vám nemusí jen poškodit, ale může se také znečistit a tehdy je také jednoduše řečeno, neúčinný. Pokud se tak stane, nacházejí se na jeho povrchu nečistoty, případně pokud turbo pouští olej nebo v intercooler nacházejí trhliny, díry.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *