DeLorean DMC-12: Návrat do budoucnosti nebo minulosti?

DeLorean DMC-12 je automobil vyrobený v 80-tých letech minulého století, označovaný buď jako legendární automobil nebo i “stroj času”. Tento vůz je docela vzácný a je snem nejednoho automobilového nadšence. DeLorean DMC-12 patří mezi sportovní automobily, vyráběné společností DeLorean Motor Company, která toto auto začala vyrábět už v roce 1981. Auta tohoto typu se dlouho netěšili pásové výrobě, protože společnost musela svou výrobu ukončit a to z finančních důvodů.

Historie:

John Zachary DeLorean toto je jméno známého amerického inženýra a pracovníka v automobilovém průmyslu, který tuto automobilovou společnost DeLorean Motor Company založil. Jeho snem bylo zanechat po sobě stopu v automobilovém průmyslu a představit světu nový automobil, který měl být sportovní a ve všech ohledech i výjimečný. Před tím než John DeLorean založil tuto společnost, pracoval jako vysoce postavený manažer ve společnosti General Motors, ale jeho sen ho donutil opustit Významné hodnost v této firmě a založit tedy svou vlastní s již zmíněným názvem DeLorean Motor Company, ve zkratce DMC

John Zachary DeLorean byl finančně docela “nad vodou”, no přepočítal a jeho finance mu bohužel nestačily na výrobu vlastního automobilu. A tak byl donucen hledat nějakých investory, aby mohl zrealizovat svůj 4-kolový sen. Podařilo se mu to a sponzora našel, byla to Britská vláda, která mu dodala finanční prostředky na produkci DeLoreanu. Automobil se produkoval v Irsku ve městě Belfast. Společnost DeLorean Motor Company tedy zahájila výrobu no z výrobní linky vzešel jen jediný model. Tímto modelem byl DMC-12, obecně známý jako DeLorean.

Prostor pod kapotou prvního prototypu automobilu DMC-12, patřil dvourotorový Wankelova motoru od Citroën. DMC-12 byl vybaven bezpečnostními prvky a lehkou plastovou karoserií, ale nic z tohoto se do výroby už nedostalo. Automobilka si bohužel sama s výrobou svého modelu DeLorean neporadila, a tak byla nucena se obrátit na jinou externí automobilku. Těmi byly BMW a Porsche, ale protože to byly výrobci kvalitních aut, požadovali i velké finanční ohodnocení od společnosti DeLorean Motor Company, která si to nemohla dovolit. Naštěstí se objevila další automobilka a byla znovu britská “automobilka Lotus”. Ti byli mnohem levnější než Porsche a BMW a nabídli automobilce DeLorean z modelu Lotus Orient platformu a všechny technologie.

Karoserie DeLoreanu DMC-12 nebyla plastová, než bylo původně plánováno, ale byla laminátová. Automobil byl dále vyztužen ocelovým rámem a doplněným o nerezové plechy, kvůli čemuž stoupla hmotnost auta o čtvrt tuny. Takovou karoserii navrhl italský návrhář Giorgetto Giugiaro.

Design automobilu DeLorean DMC-12 je velmi jedinečný a krásný. Dveře auta jste si mohli exkluzivně otevírat vzhůru nad střechu automobilu. Karoserie auta nebyla lakovaná a byla krásně ocelově šedá. Samozřejmě existují i nalakované kousky, ale ty se lakovali až později, a to až když se dostali do rukou novým majitelem. Toto jsou jedny z charakteristických prvků automobilu DeLorean, díky kterým se na toto auto nedá zapomenout.

DeLorean se začal vyrábět a pod kapotou jsme už nenašli Wankelův motor jako na prvním prototypu, ale tento motor byl nahrazen jiným. A tím byl motor, který vyráběli automobilky Peugeot, Renault a Volvo. Motor se pyšnil 6 válci o objemu 2.8 litru, který měl však 2 výkonnostní verze. Pro Americký trh dosahovalo auto výkon 97 kW / 132 koní a pro evropský trh to činilo 112 kW / 152 koní. Tak jako měl motor 2 výkonnostní verze, montovaly se do něj i 2 převodovky. Jedna byla automatická 3-stupňová a ta druhá 5stupňová manuální.

Automobil DeLorean nebyl obávaným protivníkem sportovních aut a nikdy se jim nemohl rovnat. Výkon motoru byl dost mizerný vzhledem na dobu kdy se automobil vyráběl, ale i vzhledem k hmotnosti auta. Obávaným protivníkem by nebyl ani pro dnešní auta, protože jeho zrychlení nebylo bůh ví co. 5stupňová převodovka v tomto autě dokázala zrychlit z 0-100km / hod sice za 8,8 sekundy ale jeho automatický bratr s 3 rychlostními stupni stejnou rychlost dal až za 10,5 sekundy.

Automobil také nezářil ani svými dobrými jízdními vlastnostmi, protože rozložení hmotnosti nebylo ideální (35% -65%). Sice prvotním plánem bylo uložit motor do středu, tedy před zadní nápravu, ale auto mělo motor uložený až vzadu za zadní nápravou, proto takové nevhodné rozložení hmotnosti.

Is poměrně ne dobrými jízdními vlastnostmi automobilu a ne extra výkonem je toto auto raritou. Bylo totiž vyrobených ne mnoho kousků a to přesněji 8535 modelů auta DeLorean. Během těch 2 let výroby se ale automobil upravoval. Významnými změnami prošla například karoserie auta, kola a také interiér.

DeLorean DMC-12 – Návrat do budoucnosti:

delorean dmc dvere
www.pixabay.com

V Petersonová automobilovém muzeu v LA v Californii najdeme jeden DeLorean DMC-12. Za oblíbenost tohoto automobilu nestojí jen jeho 6 válcový motor o objemu 2.8 litru, ani jeho unikátní design, ani to že je to rarita a bylo vyrobeno ani ne 9 tisíc kusů. Postaral se o to hlavně právě ten jeden DeLorean, který je vystaven v muzeu a to tak že účinkoval ve filmové trilogii pod názvem “Návrat do budoucnosti”. Automobil se ve filmu nazýval i jako “stroj času”. Ptáte se proč? Protože byl vybaven o proudový kapacitator a ten mu umožňoval cestovat v čase. I toto je důvodem oblíbenosti tohoto automobilu, vždyť řekněme si, který automobil v dnešní době dokáže cestovat v čase, jak dokázal unikátní DeLorean již v minulém století?

Výroba DeLoreanu však měla později pokračovat, přesněji v roce 2008. S tímto nápadem přišla společnost DMC Texas, která se věnuje opravám těchto automobilů. Výroba legendárního auta tedy měla pokračovat, ale ne ve velkém množství, přesněji jen 20 kusů ročně mělo spatřit světlo světa. Bohužel ani po dlouhých letech pauzy se nezačaly DeLorean vyrábět, protože vdova Johna DeLorean podala na společnost DMC Texas žalobu za nelegální použití rodinného jména. Společnost DMC Texas to ale nezastavilo, a tak v roce 2015 zaplatila DeLoreanovej ženě jistou nezveřejněnou částku, asi nebyla malá, a tato společnost tak konečně získala práva k použití rodinného jména a ochrannou známku v budoucnosti.

Společnost tedy mohla začít vyrábět. Tedy vlastně nemohla. Jelikož je nemohla zastavit žena DeLorean, postarala se o to legislativa USA. Takže společnost DeLorean Motor Company je schopna postavit prakticky nový model auta, ale může využít maximálně 80% původních dílů auta, takže se nejedná o výrobu nového automobilu, ale pouze o generální opravu starého automobil DeLorean.

Legislativa USA tedy znemožňovala výrobu nových DeLorean a přesnější za tím stál Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). V jejich zákonech tedy bylo jedno jestli automobilka vyrábí miliony aut, čili jde o pásovou výrobu a automobilky s malosériovou výrobou.

V roce 2016 došlo ke schválení zákona, který upravoval podmínky pro výrobu automobilů, které byly starší než 25 let. Zákon se nazýval “Low Volume Motor Vehicle Manufactures Art”. Tento zákon tak umožňoval konečně spustit výrobu automobilů DeLorean. Zákon byl sepsán dobře a repliky těchto automobilů sice musí splňovat určité podmínky, ale nejsou tak přísné jako jsou pro nově vyvinuté modely automobilů. Zákon však umožňoval pouze malosériovou výrobu a to v počtu 325 automobilů za rok.

V roce 2016 se tak mohla společnost DMC konečně realizovat a vydala i oficiální prohlášení s novým zákonem, v němž potvrzovala opětovnou výrobu DeLoreanu, která měla začít v roce 2017. Naneštěstí se opět nezačalo vyrábět, protože národní úřad pro bezpečnost silničního provozu dodal k novému zákonu několik dalších dodatků. Ty byly napsány v takovém stylu, že by výrobu replik starých automobilů, jako například DeLorean, úplně legalizovaly.

Navzdory naprosté legalizaci, musela společnost DMC čekat až do konce roku 2017, protože regulační orgány jim oznámili, že musí počkat na oficiální regulace. Tímto by se vydláždila cestička pro výrobu kompletně nových DeLorean na začátek tohoto roku 2019. Společnost DMC však uvažovala o vývozu DeLorean do jiných zemí, ve kterých jsou legální. Tedy ne úplně uvažovala ale oznámila, že se tak stane, pokud si regulační orgány USA nevyřeší tyto zákony čím dříve.

Začátek roku 2019 již uběhl a brzy by měla začít výroba nových DeLorean. Ocenění nového DeLoreanu DMC-12 se stanovilo až na 100 000 amerických dolarů společností DeLorean Motor Company. Je to sice jen replika auta, no je to rarita. Design auta zůstane nezměněn tak i exteriér auta, ale změní se hlavní věc automobilu, a tou je motor. Pokud jste si mysleli že předchozí motor V6 2.8 byl docela slušný, výrobci automobilu ho nahradí jiným a to novějším vidlicovým motorem V6, který bude mít výkon přibližně 257 – 294 kW.

DeLorean DMC-12 je stará klasika, na kterou si budeme muset ještě počkat a doufat že automobil se začne brzy vyrábět, však už by bylo i načase. A možná se jen výrobci vymlouvají na legislativu USA a přitom do auta už zavádějí jako překvapení pro nové majitele proudový kapacitator, kdo ví? Nezbývá nám nic jiného, jen čekat kdy znovu tato legenda sjede z výrobní linky a ukáže se světu.

Technické údaje:

Délka – 4 216 mm

Šířka – 1 857 mm

Výška – 1 140 mm

Pohotovostní hmotnost – 1 230 kg

Karosérie – 2-dveřové kupé

Počet míst k sezení – 2

Parametry motoru:

Označení – PRV ZMJ-159 V6

Objem – 2.8 litru

Počet válců – 6 (vidlicový motor)

Výkon – 112 kW / 152 koní (Evropa) 97 kW / 132 koní (USA)

Převodovka – 5-stupňový manuál nebo 3-stupňový automat

Zrychlení – 0-100 km / h 8,8 nebo 10,5

Maximální rychlost – 177 km / h (USA) 206 km / h (Evropa)

Podívejte se na krátké video review Deloreanu DMC-12:

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *