Snížení hlavy válců: Co přinese taková úprava motoru?

Mezi jedny z nejčastějších úprav hlavy válců patří snížení hlavy válců a její těsnění. Co však taková úprava přinese a jaké jsou její výhody či nevýhody? Na všechny tyto otázky si odpovíme níže v článku.

Co přinese snížení hlavy válců?

Snížením hlavy válců je možné zvýšit výkon motoru tak, že zvýšíme tlak ve válci. To v podstatě znamená, že pokud snížíme hlavu válců nebo pod ni osadíme nižší těsnění jako je sériové těsnění, dosáhneme tím vyšší kompresní poměr a tedy i vyšší tlak ve válci.

Jak a čím vším je však možné zvýšit kompresní poměr ve válci? Kompresní poměr je možné zvýšit několika způsoby a to například:

  • snížením hlavy válců
  • snížením těsnění pod hlavou
  • snížením bloku motoru
  • změnou výšky pístů nebo výměnou pístů
  • výměnou ojnic za delší ojnice

Nás však zajímají jen první dvě zmíněné úpravy a to přesně snížení hlavy válců a osazení nižšího těsnění pod hlavou válců. Pojďme tedy na to.

Níže těsnění pod hlavou válců:

Mezi šetrnější z těchto dvou úprav patří snížení těsnění hlavy válců, respektive jeho výměna za níže těsnění. Níže těsnění hlavy válců však žádný extrémní nárůst kompresního poměru a tedy i výkonu motoru nepřinese, protože snížení lze počítat pouze v několika desetinách milimetrů. Sama o sobě je tedy tato úprava zbytečná, avšak v kombinaci s ostatními úpravami je velmi účinná.

Snížení hlavy válců:

Mnohem účinnějším způsobem jako je osazení nižšího těsnění pod hlavou válců je snížení samotné hlavy válců. Jedná se však o podstatně náročnější, složitější a nebezpečnější způsob úpravy. Při této úpravě totiž hrozí, že nadměrné snížení hlavy způsobí setkání ventilů motoru s jeho písty. V takovém případě by došlo k destrukci celého motoru a ne jen že by vaše vynaložené finance na úpravu vyšli na zmar, ale zároveň byste si i vydělali na pořádně drahou opravu motoru, není výměnu celého motoru.

Vraťme se však k samotnému snížení hlavy válců. Snížení hlavy válců se neprovádí pomocí pilníků, úhlové brusky (tzv. Flexy) či podobných nástrojů jak si to hodně garáž “mistrů” na fórech myslí.

Snížení hlavy válců probíhá na soustruhu, protože celý její dosedací povrch musí být snížen rovnoměrně, bez minimální odchylky. O jak mnoho se však hlava válců snižuje?

Toto číslo vás možná překvapí, ale není to číslo, které vám napíšou různý “odborníci” na fórech. Hlava válců motoru se snižuje přibližně o 1 až 2 milimetry, přičemž vše závisí na typu motoru. Nejedná se tedy o centimetry ale jen o milimetry a ve většině případů jsou 2 milimetry hranicí, kdy už hrozí velmi velké riziko střetu ventilů s písty.

Co však taková úprava motoru přinese. Po takové úpravě je již zvýšení výkonu opravdu citelné, přičemž má motor díky většímu kompresnímu poměru větší točivý moment a jde snadněji do otáček.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *