Blow-off ventil: Jak funguje a na co slouží toto tuning zařízení?

Blow-off ventil, také nazývaný i jako Pop off ventil je velmi oblíbené tuning zařízení. Právě kvůli nesmírné popularitě tohoto zařízení si napíšeme pár slov o jeho konstrukci, ale také o jeho funkci.

Jak tedy funguje a na co slouží toto zařízení? Pojďme si ho představit. Blow-off ventil je v podstatě ventil, který uvolňuje vysoký tlak v sacím potrubí motorů přeplňovaných turbodmychadlem. Blow-off ventil, tak slouží k uvolnění stlačeného vzduchu nacházejícím se v sacím potrubí přičemž tento stlačený vzduch je přes ventil uvolněn přímo do ovzduší. K čemu je však proces uvolňování stlačeného vzduchu prospěšný?

Jednoduše řečeno, Blow off ventil má zabránit vzniku vysokého tlaku mezi turbodmychadlem a škrticí klapokou a tím snížit opotřebení nejen komponentů motoru, ale i samotného motoru a turbodmychadla.

Jak se projevuje Blow off ventil:

Blow-off ventil se projevuje charakteristickým syčením nebo pískáním v závislosti na konstrukci výstupu tohoto ventilu. Některé Blow off ventily jsou totiž vybaveny výstupem ventilu ve tvaru trubice, která tento charakteristický syčící a hvízdavý zvuk záměrně zesiluje. Tato akustická vlastnost tohoto zařízení je jedním z hlavních důvodů, proč si někteří majitelé automobilů s přeplňovanými motory tento ventil kupují výhradně, jen pro jeho zvukový efekt a to bez ohledu na to, zda si to daný motor vyžaduje nebo nevyžaduje.

Jak funguje Blow off ventil:

Blow-off ventil je spojen se sacím potrubím přes podtlakovou hadici, která je umístěna za škrticí klapkou motoru. Pokud je škrticí klapka motoru otevřená, tlak vzduchu je na obou stranách pístu Blow off ventilu stejný a pružina udržuje píst dolů. Pokud je však škrticí klapka motoru zavřená, tlak stlačeného vzduchu z turbodmychadla vytlačí píst ventilu Blow off ventilu směrem vzhůru a otevře tak tlaku stlačeného vzduchu, výstup do atmosféry respektive do ovzduší.

Ak by nebol motor vybavený Blow off ventilom, nahromadený tlak by sa medzi škrtiacou klapkou a turbodúchadlom vrátil naspäť cez voľne sa točiacu turbínu turbodúchadla. To však výrazne spomaľuje turbínu turbodúchadla, čo veľmi negatívne vplýva nie len na výkon, ale aj na ložiská turbodúchadla, čím sa výrazne skracuje ich životnosť.

Čím je Blow off ventil prospěšný:

Blow-off ventil je kromě zmíněných kladů prospěšný i tím, že redukuje turbo lag. Jak jsme již zmínili, bez Blow off ventilu snižuje nahromaděný stlačený vzduch otáčky turbíny turbodmychadla, což znamená, že při následném sešlápnutí plynu potřebuje turbodmychadlo více času na to, než se opět roztočí na otáčky, při kterých skončilo po vyšlápnutí plynového pedálu.

Typy Blow off ventilů:

Existuje několik typů těchto ventilů přičemž všechny mají stejnou funkci no technicky se odlišují. Pojďme se na ně podívat.

1. Atmosférický ventil:

Atmosférický ventil vypouští nahromaděný stlačený vzduch přímo ze sacího potrubí do okolí (atmosféry). Atmosférické ventily se vyznačují hlasitým syčavým nebo pískavým zvukem.

2. Recirkulační ventil:

Recirkulační ventil vhání nahromedený stlačený vzduch zpět do sacího potrubí před vstup do turbodmychadla. Tento typ ventilu je ve srovnání s atmosférickým ventilem tišší, proto ho využívají automobily, které musí splňovat různé hlukové či jiné akustické normy.

3. Dual port ventil:

Kombinace výše zmíněných ventilů.

Viz video jak funguje blow-off ventil:

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *