BMW radu 8 E31: Zapomenutá mašina z 90. let

BMW řady 8 se vyráběl v letech 1989 až 1999. Můžete ho znát pod označením E31. Je to 2-dveřové čtyřmístné kupecké, které především mělo konkurovat značce Mercedes a hlavně verzím Mercedesu SL a CL. BMW řada 8 byl označován také jako vlajková loď automobilky BMW, ovšem to jen do doby kdy se E31 přestala vyrábět. Zastavena výroba BMW E31 řady 8 byla už 12. Května 1999 čili toto auto se ze své pásové výroby těšilo 11 let. Automobilka zastavila výrobu kvůli nízkému prodeji auta, ale vyrobených kusů tehdy bylo na světě 30 621.

BMW řady 8 dokázalo vyvinout rychlost 250 km / hod, kterou ale výrobci elektronicky museli omezit, ale tvrdili že bez tohoto elektronického omezení by toto BMW dosáhlo i vyšší rychlost a to cca 300 km / hod. Na takovou rychlost třeba mít pod kapotou i velký výkon a toto auto dokázalo vyprodukovat svůj výkon díky motorům, které mělo uložené pod svou kapotou. BMW řady 8 mělo prostor pod kapotou pro 8 a 12 válcový vidlicový motor.

BMW řady 8 bylo nástupcem předchozí řady 6, avšak mnoho lidí si myslí že řada 8 pouze nahradil řady 6 přičemž toto tvrzení není pravdivé. Tato řada 8 byla vytvořena a zaměřena především na zvětšení výkonu auta, vyšší cenové ohodnocení a jiný automobilový trh.

BMW 840Ci:

Do modelu BMW 840Ci se jako úplný základ montoval motor V8 o objemu 4 litrů, který dosahoval výkon 210kW. Tento motor můžeme najít v E31-Tkach, vyrobenými mezi lety 1993 až 1995, ale automobilka BMW přišla se zvětšením motoru z původních 4 litrů na 4,4 litru. Výkon tohoto auta zůstal nezměněn, a to 210kW, ale přesto se zvýšil točivý moment a snížila se spotřeba paliva.

Pro obě motoristické provedení modelu BMW 840Ci byly vybaveny buď to manuální 6stupňovou převodovkou nebo automatickou 5stupňovou převodovkou.

BMW 850i:

Model BMW 850i díky svému motoru V12, objemu 5 litrů dokázal vyvinout výkon rovných 221kW. Tento model jste si mohli zakoupit v automatickém provedení se 4 rychlostními stupni nebo iv manuálním provedení se 6 rychlostními stupni. V roce 1994 přibyla do nabídky i 5- stupňová automatická převodovka.

BMW 850Ci:

Motorizace označení BMW 850Ci s motorem v12 měla zvětšený objem z původních 5-ti litrů na 5,4 litru. Kromě toho, že se zvětšil objem motoru, výkon auta stejně stoupl a to až na 240kW. Motor měl také zvýšený kompresní poměr. Díky těmto úpravám se mu tedy zvýšil i výkon.

BMW 850CSi:

Vrcholný model BMW E31 měl pod kapotou motor V12 o objemu 5,6 litru a výkonu 279kW. Tento model motoru nesl označení 850CSi (převzatý z prototypu M8), a tak si oproti modelu motoru 850Ci polepšil i objemově, i výkonově. Kromě těchto vylepšení dostal motor i dvě řídící jednotky. Jedna řídící jednotka tedy byla pro jednu řadu válců a druhá řídící jednotka pro druhu řady válců. BMW nakonec tomuto modelu motoru přidělilo nový kód “S70B56”, protože tento motor byl skoro kompletně předělán.

Toto BMW řady 8 však nemělo pouze upravený motor. Úpravy pokračovaly i na vypružení, což zahrnovalo tužší pružiny a tlumiče, které ovšem snížily světlou výšku vozidla. Kvůli lepším aerodynamickým vlastnostem se změnily i nárazníky. Modelu 850CSi přibyly širší sportovní disky kol a možnost výběru byla i na kovaných litých kolech. Změnily se i koncovky výfuku a to z hranatých koncovek předchozích modelů, na čtyři kruhové koncovky vyrobeny z nerezové oceli. Na řazení rychlostí v tomto autě existovala pouze jedna alternativa, a to manuální převodovka se 6 rychlostními stupni. Bohužel výroba motoru S70B56 musela být zastavena v roce 1996, kvůli přísným emisním normám, což znamenalo, že by automobilka musela na tento motor vynaložit nemalé finanční prostředky.

Modely M8 a 830Ci byly prototypy, které plánovala automobilka BMW vyrobit, ale nikdy se k tomu nedostala, a tak tato auta nikdy sériově nevyšly z výrobní linky.

BMW 830Ci:

Prvním prototypem byl tedy model 830Ci, který tedy nikdy nevyšel sériově z linky no přece bylo vyrobeno 18 kusů tohoto automobilu. Pod kapotu se dostal jen 3-litrový motor V8 s výkonem 160kW. Model byl v provedení i s automatickou převodovkou, což činilo 13 kusů a dalších 5 kusů mělo manuální převodovku. Jeden model tohoto BMW se nachází také v muzeu.

BMW M8:

BMW M8 bylo druhým prototypem, který se stejně nedostal do sériové výroby protože pro něj neexistoval žádný trh. Výrobci ho navrhli jako konkurenční model značky Ferrari. Model M8 dostal pod kapotu motor V12 o objemu 6 litrů a s neuvěřitelným výkonem 410kW. Bohužel těchto modelů není mnoho, vlastně z výrobní linky vzešel pouze jediný kus modelu BMW M8 červené barvy.

Alpina B12

Značka Alpina vyráběla však jen dvě speciální verze BMW řady 8 a to pod názvem B12. Prvním modelem je B12 5.0 Coupé, který byl vybaven motorem V12 o objemu 5 litrů a dosahujícím výkonu 261 kW. Tento model byl odvozen od modelu BMW 850i. K dispozici byla tato Alpina jen s automatickou převodovkou se 4 rychlostními stupni.

Druhý model Alpiny B12 byl o něco výkonnější. Model byl označován jako B12 5.7 Coupé a byl odvozen od modelu 850CSi. Alpina B12 5.7 Coupé byla vybavena motorem V12 o objemu 5,7 litru a výkonu 310kW. Tato verze byla k dispozici se 6 stupňovou manuální převodovkou.

Verze BMW řady 8:

830Ci M60B30 V8 2997 cm3 160 kW 290 Nm
840Ci M60B40 V8 3982 cm3 210 kW 400 Nm 6,9 s
840Ci M62B44 V8 4398 cm3 210 kW 420 Nm 6,6 s
850i M70B50 V12 4988 cm3 220 kW 450 Nm 6,8 s
850Ci M73B54 V12 5379 cm3 240 kW 490 Nm 6,3 s
850CSi S70B56 V12 5576 cm3 280 kW 550 Nm 6 s
M8 S70/1 V12 6000 cm3 410 kW

Viz krátkou video ukázku v níž si porovnáme rysy nové řady 8 se starou radou 8:

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *