Brzdové destičky: Na co slouží a jak fungují?

Brzdové destičky, či jinak brzdové destičky jsou jednou ze 3 hlavních komponentů brzd. Tedy pokud počítáme kotoučové brzdy, protože v bubnových brzdách již brzdové destičky nejsou. Při stlačení brzdového pedálu se do hadiček přesune brzdová kapalina, která se dostane až ke brzdovému třmenu, ve kterém se vysune pestík nebo pestíky a právě tehdy začnou destičky plnit svou úlohu a v tomto okamžiku auto začíná brzdit.

Brzdové destičky a servis

Lidé brzdám věnují jen málo pozornosti. Velkou pozornost mají brzdy jen při servisních prohlídkách v servisech, kdy člověk musí chodit s novým autem na takové prohlídky jen z důvodu, že mu to přikazuje záruka auta. Samozřejmě je mnoho komponent, které je třeba udržovat v tom nejlepším stavu a brzdy také patří do této skupiny. Funkční a účinné brzdy potřebujeme vždy, a tak bychom je také neměli zanedbávat a dbát na jejich důkladnou údržbu.

Brzdové destičky jsou sice vyrobeny z materiálů, které vydrží dlouho a bývají i vyztužené, ale i na Navzdory tomu bychom si měli na ně dávat ještě větší pozor než na ostatní části kotoučové brzdy. Nikdy nevydrží tolik jako brzdový kotouč a také vám vydrží kratší než je životnost brzdového třmenu. Brzdové destičky mají tedy určitou životnost, která se pohybuje podle dvou záležitostí. První je kvalita brzd, takže materiál ze kterého jsou destičky vyrobeny. Druhou záležitostí je váš styl jízdy, tedy zda brzdy nepřehřívá, zda brzdíte motorem a jak prudce brzdíte.

Na brzdových destičkách je nosná plocha, na níž je umístěna třecí vrstva, díky které tyto destičky dokáží vytvořit brzdný účinek při stlačení brzdového kotouče. Třecí vrstva těchto destiček je tvořena speciálním materiálem, který musí mít takové vlastnosti, aby vydržel pohromadě a aby se nezodral hned při prvním brzdění. Brzdové destičky musejí mít také velmi dobrý odvod tepla, protože jinak by brzdy začaly vadnout právě vlivem brzdění, protože při brzdění vznikají mezi destičkami a kotoučem velké teploty. Při brzdění, se vytváří prach a otěr nesmí být zdraví škodlivý a také nesmí být škodlivý ani pro životní prostředí. Brzdové destičky musí mít vysoký koeficient tření, který ovšem nemůže být rozdílný při malé a vysoké zátěži. Pro výdrž brzdových destiček, je třecí materiál vytvořen tak, aby měl co nejmenší deformovatelnost a stlačitelnost.

Dnes jsou brzdové destičky vyráběny z materiálů, který vydrží co nejdéle. I když při výměně brzd zjistíte, že brzdové kotouče jsou vždy dražší než páry brzdových destiček, výrobci brzd se snaží, abyste s plotýnkami neměli nějaké velké problémy a aby byly hlavně účinné a zdraví neškodné. Poučili se z minulosti, kdy se tyto destičky vyráběly z azbestu, kde se o nich zjistilo, že měli škodlivé účinky na lidské zdraví. Výrobci dnes dovolují používat více typů brzdových destiček, které jsou předepsány, ale každý materiál mě jiné vlastnosti, a tak i každé brzdové destičky budou jiné. Velmi záleží i na ceně, kterou jste ochotni investovat do brzdového segmentu. Zde jsou 4 typy brzdových destiček, jejich vlastnosti a materiál, ze kterého se vyrábějí.

  1. Nemetalické brzdové destičky

Tento první typ brzdových destiček se, ale v minulosti nejmenoval jako nemetalické brzdové destičky. Jejich název byl organické nebo bezazbestové brzdové destičky. Vyráběly se z organických vláken, které byly ještě spojovány pryskyřicí. Dnes již doba pokročila a takový způsob výroby se již nepoužívá, místo toho se používají různé syntetické vlákna jako například aramidová a polyakrylonitrilových vlákna. Celulóza a slinuté sklo, jsou materiály, které se stále používají na výrobu.

Výhoda nemetalických brzdových destiček spočívala v dlouhé životnosti brzdového kotouče, ale celkově brzdové destičky nevydrží tak dlouho. Tento typ destiček má nejnižší životnost, což znamená značné a rychlé opotřebení, hlavně oproti ostatním typům brzdových destiček. Pokud byste na kotouč obuli takové brzdové destičky, můžete počítat s vadnutím, přehříváním brzd při sportovní jízdě, protože nemají dobrý odvod tepla.

2. Nízkometalické brzdové destičky

Nízkometalické brzdové destičky, jsou takovým středem v obsahu kovových částeček, protože obsahují jen něco okolo 10-30% kovových částeček. Oproti polometalickým jsou levnější, ale jsou o něco měkčí a méně derou kotouč. Při brzdění netvoří ani tolik prachu, ale jejich brzdný účinek je o něco slabší. Takové brzdové destičky využívají autobusy nebo nákladní auta.

3. Polometalické brzdové destičky

Polometalické brzdové destičky jsou v dnešní době nejpoužívanějším typem brzdových destiček. Jejich výhoda spočívá v odolnosti vůči prudkému brzdění a vadnutí. Polometalické destičky, ale produkují ze všech nejvíce prachu, ale při brzdění se nejvíce opotřebovává i kotouč. Tyto destičky obsahují přibližně 30-65% kovových částeček, díky čemuž jsou takové odolné. Takové procenta kovových částeček se využívá v běžných automobilech na běžný provoz. To znamená, že na závody nebo v závodních autech se využívají lépe brzdy z čehož vyplývá, že brzdové destičky musí být kvalitnější, a tak obsahují větší množství takovýchto kovových částeček. Avšak produkují hodně prachu, jsou velmi hlučné a opotřebení kotouče je extrémní, na úkor toho všeho je jejich brzdná síla velmi kvalitní.

4. Keramické brzdové destičky

Nakonec bychom si napsali o nejnovějším typu brzdových destiček a těmi jsou keramické. Keramika sice dobře snáší teplo, ale tyto destičky jsou dodatečně vybaveny částečkami mědi, což znamená že jsou odolné vůči přehřívání. Keramické brzdové destičky mají mnohem delší životnost, než ostatní, produkují méně prachu a jsou odolnější. Jejich nevýhodou je cena.

V běžném provozu během léta při staženém okně, puštěné hudbě vám dokáží nepříjemně ochromit sluch jen dvě věci. Když za vámi na semaforu stojí policisté a nechce se jim čekat, samozřejmě zapnou majáky a proletí křižovatku. Druhým nepříjemným zvukem, který vás může překvapit je pískání brzd na jiném autě. Mnoho lidí si ale myslí že to značí staré a rozsypané brzdy, což může ale také nemusí být pravda.

Druhým případem, proč brzdy pískají, může být fakt, že při brzdění, brzdová soustava přeměňuje pohybovou energii na teplo. Při každém brzdění tak dochází ke chvění a jemným vibracím, což se projevuje tímto akustickým jevem. Pokud jste tedy vyměnili brzdy za nové a také tak vám pískají, nemusí to hned značit problém. Nové brzdové komponenty si potřebují takříkajíc sednout.

Brzdové destičky jsou tedy základem bezpečnosti posádky vozu, protože zajišťují zastavení nebo přibrzdění vozidla a to i v nezbytných případech. Proto se netřeba starat jen o pěkný lak na autě, čisté disky a zvyšování výkonu motoru. Hlavní pozornost by měla být zaměřena na brzdy a tedy i brzdové destičky, které vydrží z brzdových komponentů kotoučové brzdy nejméně.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *