5 unikátních automobilů 90. let

90-te roky byly období, kdy cesty brázdily výkonné, ale i méně výkonné, unikátní či obyčejné automobily. Některé z těchto automobilů však už zestárli natolik, že si je mladá generace lidí ani nepamatuje. Nicméně, některé auta jakoby ani nestárli, čas jim neublížil a dnes patří mezi rarity, za kterými se nejeden automobilový nadšenec s radostí otočí.

To se však nedá říci o nových autech, které v dnešní době přicházejí velmi rychle, ale za pár let si na ně nikdo nevzpomene. Možná si už nevzpomeneme, že takové a onaké auto vůbec existovalo a možná vám za pár let napíšeme článek o unikátních autech z let mezi 2010-2020. Už nyní však můžeme tipovat jaký automobil a značka to bude.

Dost však bylo o moderních autech a značkách dnešní doby. Auta minulosti, které jezdí dodnes nebyly navrženy za pár týdnů, neskonštruoval je jen počítač a proto jsou možná takové, jaké jsou. Nestárnoucí výkonné, unikátní, rychlé a krásné. Pojďme si představit 5 unikátních automobilů z 90. let.

Honda NSX:

Honda NSX
Tokumeigakarinoaoshima / Wikimedia.org

Příznivci JDM automobilů hned vědí o jaké auto se jedná když se řekne NSX. Pro ty co nevědí, je NSX model automobilu, vyráběný japonskou značkou Honda. Toto auto vám z části může připomínat Ferrari, přičemž nejde o urážku ale spíše o kompliment. Honda NSX je tedy sportovní automobil vyráběný v letech 1990-2005.

Hond NSX je hnaná zadní nápravou, která je poháněna celohliníkovým atmosférickým benzínovým vidlicovým šestiválcovým motorem. Tento vůz má dobře rozložení hmotnosti neboť jeho motor je uložen ve středu, čili před zadní nápravou. Motor je také vybaven variabilním časováním ventilů VTEC.

Takže Honda NSX je poháněna vidlicovým motorem V6 o objemu 3 litrů (2977 cm3) který se označuje C30A. Tento motor dokáže vyvinout výkon 201 kW což bylo na tu dobu velký úspěch. Inženýrům z Hondy to zřejmě nestačilo a nakonec tato NSX v roce 1997 dostala o něco lepší motor. Stejně to byl vidlicový motor V6, ale už o objemu 3.2 litru, který dokázal vyvinout své maximum až na 216kW.

Jinak řečeno, Honda dokázala již v 90. letech vytvořit automobil, který dodnes obdivuje mnoho automobilových nadšenců.

McLaren F1:

mclaren f1
Joe Cheng / Wikimedia.org

McLaren F1 je super-sportovní automobil minulého století vyráběný v letech 1992-1998 firmou McLaren. Je to dvoudveřové kupé s třemi místy k sezení. Hlavní charakteristikou tohoto super-sportu byla šílenost. Mnoho lidí si myslí, že toto auto bylo vyrobeno pouze na okruhy, ale pravdou je že inženýři si dali za úkol sestrojit spolehlivé, výkonné, šílené a především vhodné auto i na běžné cesty. Všechny tyto parametry znamenají hodně rozmýšlení, ale strůjci McLarenu se do toho pustili a právě model F1 je důkazem jejich tvorby. O super-sportu mluvíme proto, protože tento vůz je pod kapotou vybaven atmosférickým vidlicovým motorem V12 s variabilním časováním ventilů, který vydupal své maximum na neuvěřitelných 468 kW a měl maximální točivý moment 651 Nm při 5600 ot / min.

Motor je vyroben z hliníkové slitiny, který vyřizují 4 vačkové hřídele a rozvod DOHC, poháněný rozvodovím řetězem. Motor však není sestrojen výrobci McLarenu F1, ale vzešel z výrobní linky automobilky BMW. Označoval se S70/2. Kvůli životnosti motoru musely být jeho otáčky omezeny na maximum 7500ot/min.

Super-sport McLaren F1 váží něco přes tunu, a jeho podíl váhy k výkonu se rovná až 403 kW na tunu hmotnosti auta. Pro srovnání s dnešními super-sportovními automobily, například Bugatti Veyron má oproti němu o něco nižší podíl váhy k výkonu co činí 395 kW.

McLaren je neuvěřitelné auto, které bylo své doby a dlouho poté nepřekonatelné. Stanovilo i rekord nejrychlejšího sériově vyráběného automobilu, už v roce 1998. F1 tehdy dokázala vyvinout rychlost až 391km / hod a svůj rekord si držela neuvěřitelných 13 let, čili až do roku 2011. Automobil byl na tu dobu prostě nepřekonatelný, neuvěřitelný a pro některé i ním dodnes zůstal.

Mazda RX-7 III (FD):

mazda rx-7
Taisyo / Wikimedia.org

Mazda RX-7 vyráběla japonská automobilka Mazda a jednalo se o první automobil sériové výroby, který se exportoval mimo Japonsko. Tato Mazda třetí generace označována jako FD se vyráběla v letech 1992 – 2002. Pohon Mazdy RX-7 FD zabezpečoval dvoj-rotorový Wankelův motor, o objemu 1308 cm3. Tento motor byl vybaven sekvenčním twin-turbem, což znamenalo, že při běžné jízdě po městě s tímto autem nebo mimo města bylo zapnuto jen jedno turbodmychadlo. No hned po překročení 4000 ot/min, ukázalo sílu i druhé turbodmychadlo.

Mazda RX-7 měla zadní náhon a její rozložení hmotnosti bylo vyladěné, 50:50. Rozložení hmotnosti auta a nízké těžiště mělo za příčinu skvělou ovladatelnost automobilu, díky čemuž se tato Mazda těší velké popularitě.

1991 Series 6 – Motor 13B-REW 188 kW

1996 Series 7 – Motor 13B-REW 195 kW (zjednodušené výfukové svody a nová řídící jednotka motoru)

1999 Series 8 – Motor 13B-REW 206 kW (vylepšené twin-turbo)

JDM automobily měli daný výkon, který nesměli překročit. Mazda RX-7 již v roce 1999 dosáhla toto maximum 206 kW. Limitovaná edice Mazdy RX-7 nesla označení Spirit R. Spirit R byla rozdělena na 3 R-typy, a to A, B a C. Tato limitovaná edice se vyrobila jen v počtu 1500 kusů.

Spirit R Type A – nejsilnější model RX-7, dvoumístný, vybavený pětistupňovou manuální převodovkou

Spirit R Type B – vybaven pětistupňovou manuální převodovkou, 4 místný

Spirit R Type C – čtyřstupňová automatická převodovka, 4 místný

Mazda RX-7 je skvělý a krásný automobil, který bohužel na našich silnicích zřejmě jen tak nepotkáte

Mazda RX-7 třetí generace je velmi vzácné auto, zejména pokud se jedná o limitovanou edici a není velká pravděpodobnost že se s ní po cestě do roboty někdy potkáte, ale pokud hej, tak to pro vás může být jedinečná a výjimečná chvíle.

Porsche 911 Turbo (993):

porsche 911 gt2
The Car Spy / Wikimedia.org

Pro Porsche 911 Turbo je typickým charakteristickým znakem spoiler. Nebyl obyčejný ale obrovský, a byl umístěn na krytu motorového prostoru. Jeho hlavním úkolem je dopomáhat stabilitě auta pomocí přítlaku a to hlavně ve vysokých rychlostech. Tento spoiler kromě pomoci při stabilitě auta měl i jinou roli a tou byla doprava co největšího množství proudícího vzduchu. Dopravovaný vzduch proudil ke dvěma přídavným chladičům. Ty byly umístěny pod tímto obrovským spoilerem, byla jimi vybavena jen verze Turbo. Porsche Turbo 911 (933) se vyrábělo od roku 1995 – 1998 a bylo nejvýkonnější verzí modelu 911.

Porsche 911 Turbo (993) je vybaveno 6 válcovým motorem o objemu 3600 cm3, dvěma turbodmychadly a mezichladičem. Porsche mělo díky svému motoru nadprůměrnou dynamiku, však bodaj by ne když motor disponoval výkonem 300 kW / 408 koní. Toto Porsche disponovalo také pohonem všech kol. Byly zrealizované i výkonnější verze tohoto automobilu, ale byly jen na zakázku. Označované verze WLS1 a WLS2, které byly čistým základem pro nejvýkonnější verzi GT2, disponovaly výkonem 430 a 450 koňských sil.

Porsche 911 se svoji způsobem postaralo o ukončení éry v automobilovém průmyslu. Byla to éra vzduchem chlazených motorů. Tyto motory měli bohužel neustále snižován výkon, protože měli neustále sepnuté vrtule chladicího systému a také už nedokázali plnit novější a přísnější ekologické normy. Porsche 911 Turbo (993) má výborné jízdní vlastnosti, nádherný design a vysoký výkon, díky čemuž je tak oblíbené.

Toyota Supra Mark IV:

toyota supra
www.publicdomain.net

Zlatý hřeb na konec. Toyota Supra Mark IV je vybavena řadovým motorem V6 o objemu 3 litrů s rozvodem DOHC (jedním atmosférickým a druhým přeplňovaným motorem). Japonská asociace automobilových výrobců stanovila bezpečnostní normy a maximální výkon auta na 280 koní a rychlost pouze 180 km / hod. Atmosférickému motoru 2JZ-GE R6 Toyota Supra to tedy nevadilo, protože dodával výkon 163 kW / 223 koní s točivým momentem 280 Nm. Přeplňovaný motor 2JZ-GTE R6 dosahoval maximálnímu povolenému výkonu a to 206 kW / 280koní. Tento přeplňovaný motor byl vybaven dvěma sekvenčními turbodmychadly. Oproti STARÉ Toyota Supra Mark III, byla nová Mark IV změněna. To ve stylu kompletního designu a jiným tvarem karoserie. Supra Mark IV se začala vyrábět v roce 1993.

I přes omezení v Japonsku, exportní modely Supra Mark IV, automobilu toyota upravila turbomotor. To tak že automobil dostal dvě menší turbodmychadla s ocelovými lopatkami. Díky tomu na Evropský a Americký trh přicházeli Supra, které měly výkon motoru 239 kW / 320 koní a točivý moment 427 Nm. Maximální rychlost automobilu byla také zvýšena a to na 250 km / hod. zrychlení z 0 na 100 km / hod dala Supra Mark IV za neuvěřitelných 5,3 sekundy. Toyota pro evropský trh upravila své auto, a to tak že Supra měla nasávání vzduchu zakončené přes otvory na kapotě.

Toyota Supra je oblíbený automobil, hlavně i kvůli filmové sérií Fast and Furious, kde se objevila. Výroba Toyota Supra byla ukončena kvůli neustále se zpřísňujícím emisním normám a to již v roce 2002. Toyota Supra je snem mnoha automobilových nadšenců a hlavně JDM fanoušků.

Těchto 5 unikátních automobilů, které jsme zmínili v tomto článku, zůstane navždy v našich srdcích. Vždyť přece mají již přes 20 let a stále jejich ty novodobé vozy nemohou překonat.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *