3 pomalé auta nebo také brzdy provozu na našich silnicích (2. Část)
Vítejte u druhého článku, ve kterém se opět jako v tom předešlém podíváme na 3 pomalé vozy, které potkáváme na našich silnicích téměř každý jeden den. Pro vás, kteří jste nečetli předcházející část článku upřesníme, že když mluvíme o pomalých autech, myslíme tím auta, jejichž výkon je více než nedostačující a každé předjíždění vyžaduje pořádný kus odvahy a také rozvahy.
Pokud byste totiž s takovým automobilem začali předjíždět a správně neodhadli vzdálenost oproti jedoucího vozidla, skončilo by to pravděpodobně velmi špatně. Opět však upozorňujeme, že v tomto článku se nebudeme zaměřovat na spolehlivost, zda cenu těchto automobilů, ale převážně jen na jejich výkon. Dost bylo však zbytečných slov a tak se pojďme podívat na další tři pomalé vozy, které potkáváme na našich silnicích každý jeden den.
3 pomalé auta:
Opel Agila 1.0 12v

Toto malé městské auto připomínající svým vzhledem dodávku nepatří právě mezi oblíbené automobily, přesto ho setkáme na cestě téměř každý den. Model Agila byl sestrojen ve spolupráci dvou automobilek a to přesněji Suzuki a Opel. Bohužel obě automobilky trefovali vedle a za „krabici“ na čtyřech kolech, téměř bez jakékoliv výbavy chtěli až příliš mnoho. K nulové výbavě a vysoké ceně, za kterou se tento automobil prodával, můžeme přidat jako další mínus i velmi slabý, ale zato poměrně hladový benzínový motor.
Přesněji jde o malý tříválcový motor o objemu jednoho litru (993 cm3), který disponuje výkonem 43 kW a 85 Nm. To však ani na poměrně snadnou Agila o hmotnosti 1040 kg nestačilo, o čemž svědčí právě tyto parametry:
Zrychlení z 0 na 100 km/h – 14,9 sekund
Maximální rychlost – 145 km/h
Spotřeba paliva – 5,8 až 6,5 litru
Volkswagen Golf IV 1.9 SDI

Volkswagen Golf čtvrté generace patří mezi nejoblíbenější hatchbacky ve východní Evropě. Bohužel ne s touto motorizací. Jediným problémem tohoto automobilu byl právě dieselový motor pod označením 1.9 SDI. Přesněji jde o čtyřválcový vznětový motor o objemu 1896 cm3, vybavený přímým vstřikováním paliva, který disponuje výkonem 51 kW a točivým momentem 133 Nm, což bylo na poměrně těžký Golf IV žalostně málo. Svědčí o tom i následující parametry:
Zrychlení z 0 na 100 km/h – 17.2 sekund
Maximální rychlost – 160 km/h
Spotřeba paliva – 5 až 5,5 litru
Škoda Fabia 1.2 6v HTP

Označení HTP nevěstí pro Fabii nic dobré. Nic jiného se však ani očekávat nedá, protože zkratka HTP je v u nás považována za synonymum problémů, poruch, vysoké spotřeby a pomalosti. Jednoduše řečeno, pokud někdo vysloví slova „pomalé auto“, každý motorista si ihned vzpomene na Škodu Fabii 1.2 6v HTP.
Pro přiblížení, motor 1.2 6v HTP je malý zážehový tříválec o objemu 1198 cm3, který dodává výkon 40 kW a točivý moment 106 Nm. Na Fabii, která váží 1130 kg to však nestačí. Kromě toho, že byl motor slabý, byl i velmi poruchový a tak se není čemu divit, že nepatří mezi oblíbené agregáty pod kapotou Fabie. Mimochodem, motor 1.2 HTP dostal mnoho výsměšných pojmenování, o kterých si však napíšeme v jiném článku. Podívejme se na parametry dynamiky Fabie s tímto motorem:
Zrychlení z 0 na 100 km/h – 18.5 sekund
Maximální rychlost – 151 km/h
Spotřeba paliva – 6 až 7 litru
Všechny tři zmíněné auta postačují na běžnou jízdu městem, ale na dálnici, či během předjíždění jsou nemožné. Samozřejmě všechny tyto zmíněné pomalé auta dokážou vyvinout rychlost 130 m / h, ale i při všech automobilech s malým či slabým motorem, roste s narůstající rychlostí a zátěží výrazně i spotřeba paliva. Při běžné dálniční rychlosti je tedy spotřeba těchto automobilů stejná, jako například spotřeba o půl tuny těžšího sedanu s 3-litrovým motorem.