Dieselgas LPG, duální pohon: O co jde a jaké jsou jeho výhody či nevýhody?

Výraz Dieselgas LPG označuje systém na duální pohon, přesněji na pohon pomocí nafty a zkapalněného ropného plynu LPG. Při úpravě dieselového motoru na systém Dieselgas LPG dochází ke kombinovanému spalování LPG, nafty a vzduchu.

To znamená, že jde o zcela jinou úpravu motoru jako například při přestavbě dieselového či benzínového motoru na LPG, kdy zkapalněný zemní plyn zcela nahrazuje původní palivo. U systému Dieselgas LPG jde o něco úplně jiného. Jak jsem již zmiňoval, ve spalovacím prostoru se totiž nachází nejen LPG a vzduch, ale i nafta.

U tohoto systému je možné nahradit až 70% množství nafty LPG, díky čemuž je možné dosáhnout až 30% úsporu financí ve srovnání s tím, kdyby auto jezdilo čistě jen na naftu.

Jaké jsou výhody duálního pohonu Dieselgas LPG a jak to funguje?

V Zplyňovací mění LPG své skupenství z kapalného na plynné a následně se přidává do nasávaného vzduchu, který proudí sacím potrubím motoru. Díky plynném skupenství se LPG lépe promíchává se vzduchem, čímž vzniknou výbušnější směs, která se zapálí po vstříknutí nafty. Taková kombinace paliva má mnohem lepší vlastnosti než samotná nafta, protože dochází k rychlejšímu zapálení směsi a její dokonalejšímu prohoření. Díky tomu je obsah pevných částic ve výfukových plynech nižší než při spalování čisté nafty.

V závislosti na množství LPG, které nahradí naftu se mění i parametry motoru. Díky vysokému oktanové číslo LPG (103 až 111 oktanů) totiž naroste točivý moment a výkon automobilu, což bude především citelné v nízkých otáčkách. Motor však bude mít kromě vyššího výkonu i hladší, tišší a kultivovanější chod, jako v případě, kdyby běžel jen na naftu.

Princip úspory financí za palivo však spočívá u systému Dieselgas LPG pouze v tom, že přidáním dalšího výbušnějšími a levnějšího paliva, kterým je LPG, bude motor potřebovat méně nafty na to, aby měl stejný výkon. Nafta je jednoduše nahrazena levnějším LPG.

Kombinaci nafty a zkapalněného ropného plynu lze v podstatě aplikovat na jakýkoli naftový motor. Obecně se však tato změna více vyplatí při nákladních nebo těžkých vozidlech, které jsou neustále v provozu, protože cena přestavby je ještě o něco vyšší, než přestavba benzínu na LPG a také úspora financí není až tak vysoká jako v prvním případě.

Úspora paliva u systému Dieselgas LPG:

úspora paliva
www.pixabay.com

Úspora paliva se v průměru pohybuje mezi 10-30% v závislosti na typu motoru a stylu jízdy. Spotřeba je také ovlivňována množstvím, respektive procentním množstvím LPG, které nahradí naftu. V každém případě je však LPG podstatně levnější než nafta, takže úspora financí by nastala iv případě, kdyby byla kombinovaná spotřeba nafty a LPG stejná jako spotřeba nafty před úpravou.

Přestavba dieselu na Dieselgas LPG:

Při přestavbě motoru na duální pohon, zůstává v motoru vše bez změny. Prostě se jen technici pohrají s řídící jednotkou motoru, přidají potřebné zařízení jako nádrže, vstřikovače, splynovač, potrubí a další. Při tomto řešení se k zapálení směsi nepoužívají zapalovací svíčky, protože směs je vznícení vysokým kompresním poměrem. Vysoký kompresní poměr nevadí ani směsi nafty a LPG, které má oktanové číslo 103 až 111, čímž se předchází detonačnímu spalování. Velkým mínusem jsou však vysoké vstupní náklady na přestavbu, ty se v závislosti na typu motoru, objemu a počtu válců pohybují od 1200 eur a výše.

Výhody přestavby motoru na Dieselgas LPG:

Nekoná se žádný nenávratný zásah do konstrukce motoru
Možnost návratu k původnímu provedení, respektive k odstranění úpravy
Vlastnosti vznětového motoru jsou zachovány i v případě velkého procentního nahrazení nafty LPG
Možnost kdykoliv vozidlo přepnout na základní palivo (naftu)
Motor splňuje vyšší emisní normu jako před úpravou
Vyšší výkon a točivý moment díky vysokému oktanové číslo LPG
Široká síť čerpacích stanic
Nižší hlučnost motoru

  • Nekoná se žádný nenávratný zásah do konstrukce motoru
  • Možnost návratu k původnímu provedení, respektive k odstranění úpravy
  • Vlastnosti vznětového motoru jsou zachovány i v případě velkého procentního nahrazení nafty LPG
  • Možnost kdykoliv vozidlo přepnout na základní palivo (naftu)
  • Motor splňuje vyšší emisní normu jako před úpravou
  • Vyšší výkon a točivý moment díky vysokému oktanové číslo LPG
  • Široká síť čerpacích stanic
  • Nižší hlučnost motoru

Nevýhody přestavby motoru na Dieselgas LPG:

  • Zmenšení prostoru kufru kvůli umístění nádrže na LPG
  • Zákaz vjezdu do podzemních garáži
  • Povinné prohlídky palivové soustavy a nádrže
  • Nákladnější servis
  • Jízdní vlastnosti automobilu se mohou vlivem zatížení zadní nápravy tlakovou nádrží výrazně změnit
  • Vysoké vstupní náklady

Přestavba auta na duální pohon Dieselgas LPG je vhodná spíše pro těžká nákladní vozidla, kamiony, dodávky či služební auta, která měsíčně najedou velký počet kilometrů. V takových případech je přestavba užitečná a již za několik měsíců se dokáží vstupní náklady majiteli vozidla vrátit zpět.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *