ESP systém: Jak funguje elektronický stabilizační systém?

ESP systém je bezpečnostní stabilizační systém, v angličtině i Electronic Stability Program a má za úkol zvýšit bezpečnost jízdy pro pasažéry auta. ESP je nejpoužívanější elektronický stabilizační systém a jde o jeden z prvních těchto bezpečnostních systémů. Tento systém se aktivuje v případě smyku nebo nechtěné změně směru jízdy a má zajistit stabilitu automobilu, přičemž řízeně zasahuje do řízení, brzd a motoru.

ESP systém, ale nepracuje samostatně a využívá ke své funkci i další pomocné systémy jako jsou ASR a ABS. Statistiky tvrdí, že ESP výrazně přispívá ke zvýšení bezpečnosti posádky a tím i snížení dopravních nehod, také tyto statistiky tvrdí, že by se dalo díky ESP předejít přibližně 1 z 10 nehod. V podstatě se systémem ESP můžete využít větší potenciál jízdních vlastností automobilu.

Jak funguje ESP systém:

esp systém
Wikimedia.org / Benutzer:chris828

Hodně krát se za volantem stane, že buď musíte udělat jízdní manévr nebo vyjdete v rychlosti na nerovnou, zasněženou (samozřejmě pouze v zimě) nebo posypanou vozovku štěrkem, a toto může ohrozit vás, případně i posádku auta a dostat vás do nebezpečného smyku. Tento Stabilizační systém ESP pomáhá řidiči takové kritické situace zvládat, kdy by vozidlo mohlo jít do smyku. Řídící jednotka tehdy vypočítává skutečný směr jízdy a směr jízdy zvolený řidičem.

Pro získání těchto informací používá řídící jednotka snímače jako:

  • podélného a příčného zrychlení
  • tlaku brzdové kapaliny
  • polohy plynového pedálu
  • natočení volantu
  • otáček kol

ESP systém tedy čerpá informace o řidiči indikovaném směru auta ze snímačů natočení volantu, polohy plynového pedálu a tlaku brzdové kapaliny. Potom ESP systém shromáždí informace i ze zbývajících snímačů a vyhodnotí jaký je skutečný směr vozidla. Pokud jsou tyto shromážděné informace neshodné, řídící jednotka to vyhodnotí systému ESP jako smyk a tehdy začne automobil stabilizovat a vyrovnávat smyk.

ESP systém udržuje stabilitu auta, udržuje ho mimo smyku a to se neděje jen při brzdění, ale i při přechodu přes zatáčku nebo při zrychlování. Pokud automaticky vyhodnotí řídící jednotka neshodné údaje a pošle do systému ESP varování o ztrátě trakce, ESP automaticky přibrzďuje kola, buď levé nebo pravé, přední nebo zadní.

Při kontrolkách na palubní desce také najdeme tuto kontrolku ESP, ale mohou nastat 2 věci, první je že kontrolka vám bliká, což je v pohodě a znamená to, že ESP systém vám zasahuje do řízení auta. Horší případ nastane pokud kontrolka svítí trvale, což znamená nefunkčnost ESP systému. Některé elektronické stabilizační systémy, kromě toho že přibrzdí kola, mohou vám zasahovat i do řízení, natočit kola tak aby se auto pohybovalo požadovaným směrem nebo mohou upravit výkon motoru.

Dnes už do povinné výbavy každého vozu patří ESP systém, protože pomáhá řidiči zvládat kritické situace během jízdy. Od 1. Listopadu 2011 musí mít podle nařízení Evropské komise každý nově homologován automobil povinně nainstalován elektronický stabilizační systém. Od roku 2014 však musí být tímto systémem vybaven každý nově prodávaný automobil. Tento stabilizační systém vytvořila firma Bosch spolu s automobilkou Mercedes-Benz, který si dali za úkol zvýšit bezpečnost každé jedné jízdy, což se jim podařilo.

ESP systém je stejný systém jako:

– ESC (Electronic Stability Control)

– DSTC (Dynamic Stability and Traction Control)

– ASC (Active Stability Control)

– VSA (Vehicle Stability Assist)

– VDC (Vehicle Dynamic Control)

– PSM (Porsche Stability Management)

– DSC (Dynamic Stability Control)

– VSC (Vehicle Stability Control)

Každá automobilka si totiž elektronický stabilizační systém pojmenovala jinak, i přesto, že pracují stejně či na stejném principu.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *