Porucha EGR ventilu: Jak ji odstranit co nejlevnější?

V předešlém článku o EGR ventilu jsme si vysvětlili, jak toto zařízení funguje, ale v dnešním článku se podíváme na to, jak se projevuje porucha EGR ventilu a jak ji můžeme odstranit co nejlevnější. Pojďme se na to podívat.

Porucha EGR ventilu:

Jak jsme si již v předešlém článku řekli, tak EGR ventil je zařízení, které snižuje množství emisí ve výfukových plynech vyprodukovaných spalovacími motory. Tato ekologická hračička však ví někdy nadělat více problémů než užitku. Jak k tomu dochází?

Výfukové plyny, které se recirkulují pomocí systému EGR ventilu putují do sacího potrubí, které tak zanášejí, což vede ke sníženému průtoku vzduchu do motoru. Tento problém následně vede k dalším problémům, kterými jsou:

– nadměrná kouřivost motoru

– trhání motoru při akceleraci

– rychleji zanášení filtru pevných částic

– špatné starty motoru

– zvýšení produkce emisí

– svítící kontrolka motoru

– motor má snížený výkon (kvůli silné vrstvě karbonu v sacím potrubí se do válců nedostává dostatek vzduchu)

Jak se však dá taková porucha EGR ventilu odstranit?

porucha egr ventilu
Moosealope / Wikimedia.org

Pokud vás už postihl někteří ze zmíněných problémů, máte na výběr tři možné varianty, kterými byste tento problém mohli vyřešit. Mezi ně patří:

Výměna EGR ventilu:

Výměna EGR ventilu spočívá v jednoduché výměně nového komponentu za starý. Taková výměna však nepatří zrovna mezi nejlevnější záležitosti a tak, pokud se dá porucha EGR ventilu vyřešit jiným způsobem, sáhněte raději po zbylých dvou možnostech.

Čištění EGR ventilu:

Čištění EGR ventilu spočívá v demontáži ventilu, který se následně vloží do ultrazvukové čističky a vyčistí nebo v čištění nedemontovaného EGR ventilu pomocí speciálních přípravků, které rozpouštějí karbonové usazeniny. Při čištění EGR ventilu pomocí ultrazvukové čističky se ventil vyčistí pomocí speciální kapaliny, která z něj smyje všechny usazeniny a nečistoty. Toto čištění je velmi šetrné, protože při něm nedochází k mechanickému namáhání a tedy ani k poškození EGR ventilu.

Za žádných okolností se však nedoporučuje čistit ventil drátěným kartáčem, šroubovákem, či jinými podobnými předměty, které by mohly ventil mechanicky poškodit.

Krátká video ukázka, jak probíhá čištění EGR ventilu:

Zaslepení EGR ventilu:

Zaslepení EGR ventilu probíhá dvěma způsoby a to přesněji:

– při starších motorech stačí EGR ventil mechanicky zaslepit pomocí kovového plíšku

– při novějších motorech je nutná deaktivace ventilu přes řídicí jednotku motoru

Existuje mnoho názorů o tom, jak se bude motor auta chovat po zaslepení EGR ventilu. Jedna strana motoristů si pochvaluje o něco nižší spotřebu paliva a vyšší výkon, zatímco druhá strana kritizuje pomaleji zahřívání motoru.

Obě strany však mají pravdu, i když by se o pomalejším zahřívání motoru dalo polemizovat. To je totiž citelné pouze při nízkých teplotách a rozdíl v rychlosti zahřátí motoru je jen o pár minut (2-5 min). Také vyšší výkon vozu může být jen jakýsi placebo efekt a nižší spotřeba paliva se projeví pouze v 1 až 2 dcl na 100 km.

Velkou výhodou však je, že i po zaslepeni EGR ventilu projdete emisní kontrolou a právě proto by bylo kupování nového ventilu zbytečné vyhazování peněz, pokud se dá porucha EGR ventilu vyřešit i jiným způsobem.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *