5 tipů, jak si zaručeně a rychle zničíte svůj turbomotor

Turbomotory jsou v dnešní době standardním agregátem pod kapotou automobilů. Preferují jejich nejen výrobci automobilů ale i samotní uživatelé. Bohužel jen málokteré běžné automobily mají dnes pod kapotou motor, jehož objem je větší než objem limonády v PET lahvi.

Ano, staré velké atmosférické motory už téměř pod kapotou běžných aut nenajdeme, i přesto, že se jednalo o motory, které přežily i karoserii automobilu. Kromě toho, že tyto motory dokázali ujet i téměř milion kilometrů, byli i méně náchylné na údržbu, péči a zacházení. To však při nových malých přeplňovaných agregátech vůbec neplatí. Tyto malé turbomotory jsou totiž velmi citlivé především na zacházení, ale i péči a údržbu.

Turbomotor vs atmosféra:

Porovnáme-li moderní malý turbomotor a starý velkoobjemových atmosférický motor, ihned nám dojde, že moderní turbomotor je mnohem technicky složitější stroj než starý větší atmosférický motor. S technickou složitostí však přibývají starosti v podobě dalších a dalších komponent, kterými není atmosférický motor vybaven. Jedná se však o komponenty, které jsou velmi náchylné na poškození a tím pádem i vznik možných problémů.

Turbomotory jsou tedy technicky složitější a vyžadují více péče než jednoduché atmosférické motory a právě kvůli tomu by se k těmto motorům měl člověk chovat ohleduplně a pečlivě. Pojďme se však podívat na 5 tipů, jak si zaručeně zničit svůj turbomotor.

1. Vytáčíte motor dříve, než se zahřeje:

Pokud vytáčíte motor, který není zahřátý na svou provozní teplotu, ničíte ho bez ohledu na to, zda se jedná o atmosférický motor nebo turbomotor. V případě turbomotoru to však platí dvojnásob. Hlavním důvodem je totiž turbodmychadlo, které je velmi citlivé na kvalitu a teplotu motorového oleje. Pokud je však motor studený, je studený i olej, což znamená, že je hustší a mazání jednotlivých komponentů motoru, ale i turbodmychadla je sníženo, respektive nedostatečné. Právě proto je třeba motor nejprve pořádně zahřát, a až poté od něj požadovat velký výkon.

Tip pro vás:

Zahřátím motoru však nemyslíme moment kdy ručička ukazatele teploty chladicí kapaliny ukáže 90 stupňů. Ohřátí motorového oleje trvá déle než ohřátí chladicí kapaliny, a tak byste měli před tím než začnete motor zatěžovat ještě chvilku počkat, i když kontrolka teploty chladicí kapaliny ukazuje, že je kapalina zahřátá na provozní teplotu.

2. Nedochladzujete turbo

Vypnout motor ihned po tom jak jste mu dali zabrat a nedochladiť turbo, je asi nejhorší věc, jakou můžete svému turbomotory udělat. Turbodmychadlo je totiž tepelně velmi namáhána součástka, která je chlazena protékajícím motorovým olejem, který jej zároveň i promazává. Náhlé zastavení a vypnutí motoru po velké zátěži způsobí přehřátí a spečení motorového oleje, který zůstal v turbodmychadle. Takový olej rychle degraduje a ztrácí mazací vlastnosti, což může nakonec vést až k ucpání mazacích kanálků motoru a také turbodmychadla. To způsobí, že motor ani turbodmychadlo nebudou dostatečně mazány a zničí se.

Tip pre vás:

Řešení je však velmi jednoduché, stačí, když na místo, kde chcete auto odstavit, dorazíte volným tempem a zůstanete cca 30 sekund stát na místě, před tím než motor vypnete. Motor, respektive jeho turbodmychadlo však netřeba dochlazuje pokud jste lisu například 10 km rychlostí 50 km / h při nízkých otáčkách. Dochlazení turba je třeba, jen v případě, pokud jste autu dali opravdu zabrat a pokud vaše turbodmychadlo není vybaveno pomocným olejovým čerpadlem, které chladí turbodmychadlo i chvilku poté, co vypnete motor.

3. Překračujete intervaly výměny oleje:

Mnoho lidí ignoruje a překračuje interval výměny motorového oleje. Je třeba si však uvědomit, že motorový olej je pro fungování motoru nezbytný a tak byste měli dbát na jeho pravidelnou výměnu. Když mluvíme o překračování intervalů výměny oleje, myslíme tím i některé intervaly výměny oleje, které stanoví výrobce. Netřeba se totiž nechat nachytat na intervaly dlouhé 30 000 km. Motorový olej by měl pravidelně měnit minimálně každý rok nebo po 10 až 15 tisících km. Právě tento interval výměny oleje je vhodný k tomu, aby měl váš motor zajištěno správné mazání. Není totiž olej jako olej. Starý poškozených olej nedokáže dostatečně promazávat jednotlivé komponenty motoru a tak se výrazně zkracuje jejich životnost, jakož i životnost celého motoru.

4. Podtáčíte motor

Podtáčení motoru škodí nejen turbomotorům, ale i jiným spalovacím motorům v automobilech. Jízda v příliš nízkých otáčkách velmi namáhá motor a jeho komponenty. V těchto otáčkách totiž vzniká nadměrné množství vibrací, které poškozují hlavně dvojhmotný setrvačník ale také převodovku, přičemž výměna těchto komponent je velmi nákladná a při starších automobilech může převýšit i celkovou hodnotu automobilu.

5. Načipujete si motor

Někteří majitelé turbomotorů se nechají nalákat na relativně levné zvýšení výkonu pomocí chiptuningu. Nejhorší jsou však podezřele levné a neodborné úpravy, při kterých se nehledí na to, v jakém stavu motor je a kolik toho zvládne, respektive o kolik kW lze navýšit výkon tak, aby to motor zvládl a neskolaboval po velmi krátké době. Decentní navýšení výkonu nemusí být právě problém, ale není příliš atraktivní. Právě proto sahají mnozí majitelé turbomotorů po nejvyšším možném navýšení výkonu, které však zkracuje životnost nejen samotného motoru, ale i jeho komponentů.

Příklad:

Vezměme si motor, jehož výkon je 80 kW. Všechny komponenty tohoto motoru jsou stavěny přibližně na tento výkon, mají určitou odolnost a vzhledem k tento výkon a jejich odolnost je životnost těchto komponentů stanovena například na 10 let. Pokud však navýšíme výkon motoru o 30% budou komponenty motoru muset zvládnout o 1/3 vyšší zátěž, respektive o 24 kW vyšší výkon, na jaký byly stavěny. Výsledkem tedy je, že čím vyšší výkon motoru dopřejete, tím nižší bude jeho životnost.

Doufám, že jste si z tohoto článku vzali ponaučení a vyvarujete se všem 5-tim bodem. Pokud se ke svému turbomotor budete chovat ohleduplně a dopřejete mu to, co je potřeba, určitě se vám odvděčí vyšší spolehlivostí.

Tomáš Novák

Jmenuji se Tomáš Novák a jsem automobilový nadšenec, mechanik a provozovatel automobilového magazínu AutoBlink.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *